Toen ik in de vijftiger jaren op het gymnasium zat, was dat nog ouderwets. Dat wil zeggen dat we op de eerste klas zeven uur Latijn per week kregen en dat de alfa’s op de twee hoogste klassen acht uur Grieks en acht uur Latijn te verstouwen hadden. Maar tegen de tijd dat je eindexamen deed kon je de klassieke schrijvers dan ook heel behoorlijk lezen. Het totaal aantal schooluren ( van vijftig minuten per uur ) was vijf en dertig per week, zes van de zeven dagen naar school dus, waarvan twee vrije middagen waarop je verplicht sporten moest. Ook de zondag was niet helemaal vrij. Je moest twee keer naar de kerk en bovendien werd er op zondagmiddag op school geschaakt.
Behalve klassieken kregen we wis- en natuurkunde, scheikunde, biologie, geschiedenis, economie, aardrijkskunde, de moderne talen Nederlands, Frans Duits en Engels, godsdienstles en gymnastiek. En behalve die godsdienstles en die gymnastiek was het allemaal behoorlijk pittig. Keuze vakken waren er niet. Alles was verplicht.
Toen mijn kinderen later naar het Ignatius ( de jongens ) of naar Fons Vitae gingen ( mijn dochter ), was het niveau van het gymnasium al een heel stuk minder en tegenwoordig weet een afgestudeerde van de universiteit gemiddeld niet veel meer dan wij, toen we eindexamen deden.
Deden we daar later nu zo veel mee? Ik lees nog wel eens Grieks en Latijn, maar ik ben een uitzondering, geloof ik. Het nut van al die vakken was naast een behoorlijke algemene ontwikkeling vooral de denktraining die het opleverde. De moderne talen zijn natuurlijk wel nuttig en voor veel mensen geldt dat ook voor de wiskunde, maar dan alleen als hun latere studie daarom vraagt. Een gemiddelde ondernemer of ambtenaar past dat soort kennis maar sporadisch toe.
Ik was redelijk goed in de bètavakken, maar ik had geen tienen. Het waren achten. En ik vond klassieken even aardig als wiskunde en had daar ook achten. Maar ik ben geen van beide gaan studeren. Het werd rechten, omdat mijn omgeving dat een passende studie voor me vond en ik zelf niet zulke uitgesproken ideeën had.
Wat belangrijk was, was de zeeffunctie van zo’n school. Wie het haalde kon naar de universiteit. Omdat dit maar een kleine groep was leverde het nuttige netwerken op. En het gemiddelde IQ van de groep lag een stuk hoger dan tegenwoordig. Dat de universiteit toen zo veel minder gebukt gingen onder de last van de middelmaat gaf de instellingen van hoger onderwijs veel meer ruimte, terwijl ook de kosten van de opleiding aanmerkelijk veel lager waren dan tegenwoordig. Ik denk dat de toegevoegde waarde van studies als sociologie en andere agogische vakken minimaal is en dat al die studenten veel beter meteen na hun middelbare school de praktijk in zouden kunnen gaan.
Ik denk met andere woorden dat de middelbare school en het hoger onderwijs er met al die veranderingen niet op vooruit zijn gegaan. Vroeger was zeker niet alles beter maar het onderwijs was dat wel.
-
Meest recente berichten
Recente reacties
janstemerdink op Gedichten. Carla op Broer Jaap. Mark Leman Wijnberg op Polybius Donnie op Kosovo juvnalis op Hobb en Tolkien. Archief
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- januari 2011
- augustus 2010
- april 2010
Categorieën
- afrika
- allochtonen
- Amerika
- Amsterdam
- Balkan
- bedrijfsleven
- België
- beschaving
- Boeken
- bureucratie
- columns in de krant
- corruptie
- discriminatie en bureaucratie
- Duitsland
- energie
- Engeland
- ethiek
- europa
- evolutie
- filosofie
- Frankrijk
- Geen categorie
- geld en economie
- geloof
- geschiedenis
- geweld
- Gezondheid en welzijn
- Griekenland
- herinneringen
- Hobby's
- ideologie
- karel van het reve
- literatuur
- maatschappelijk
- Midden Oosten
- Muziek
- Nederland
- Nieuws en politiek
- onderwijs
- onzin
- oorlog
- oost europa
- Organisaties
- oudheid
- overbevolking
- overheid
- politiek
- privacy strafrecht
- recht
- reizen
- Rusland
- sport
- staatsrecht
- strafrecht
- strafrecht en criminologie
- techniek
- toekomst
- Verenigde Naties
- Verre Oosten
- wetenschap en filosofie
- wiskunde
- zo maar wat
- Zuid Amerika
Meta