Air France en KLM.

KLM is door Air France overgenomen, maar daarbij is een certificeringsconstructie gebruikt. Dat wil zeggen dat de Fransen in meerderheid geen aandelen, maar certificaten  van aandelen hebben en dat hun zeggenschap gebaseerd is op hun overeenkomst met de trustees, die de juridische eigenaren zijn van de aandelen. Die trustees zijn Nederlanders.

Dat de Fransen dus ongehinderd Transavia over zouden kunnen hevelen naar Air France, zoals van de week in de krant stond is maar de  vraag. Daarvoor zou je in de kleine lettertjes van de certificeringsovereenkomst moeten kijken en die heb ik niet bij de hand.

Een van de trustees vertelde aan een interviewer dat onderdeel van de overeenkomst is dat het Nederlandse karakter van KLM wordt gehandhaafd, maar dat zegt, dunkt me, niet zo veel.

Of de keuze voor Air France zo verstandig is geweest lijkt me overigens de vraag. De trustees menen van wel, maar het hoort niemand te verbazen dat ze dat zeggen. De reden die ze daar voor geven is dat Fransen meer respect hebben voor overheden en voor de nationale trots. Fransen praten je meer naar de mond, als ze dat nodig vinden, zullen ze wel bedoelen.

De Engelsen van BA hadden bij eerdere onderhandelingen gezegd dat ze van plan waren van Schiphol de vierde luchthaven van Londen te maken. Niets op tegen zou ik zeggen, zolang er maar goede afspraken worden gemaakt over Schiphol. Van de Lufthansa moest de directie niets hebben. Ze worden waarschijnlijk niet graag door Duitsers gecommandeerd.

Maar met Duitsers weet je wel precies waar je aan toe bent en dat weet je met Fransen nooit. Bovendien is Lufthansa een stuk beter georganiseerd dan Air France.

Dat KLM niet op eigen houtje door kon, staat wel vast geloof ik, maar ik had als Nederlandse overheid bij de keuze van een partner de wensen van de directie nooit zo de doorslag laten geven.

Waarom is er trouwens niet met een aantal kleinere Europese luchtvaartmaatschappijen gepraat, zoals Scandinavian Airways, Swiss Air en Turkish Airlines? Die zitten met dezelfde problemen als wij en voor die clubs had KLM een grotere toegevoegde waarde gehad dan voor Air France.

Waarschijnlijk heeft men gedacht dat de Franse staat Air France nooit vallen laat en dat we in die schaduw dus veilig zitten met KLM. Dan is er onvoldoende over doorgedacht wat veiligheid in dit verband betekent en dat het in wezen maar een relatief begrip is. Je kunt wel worden uitgekleed als de nood bij Air France maar hoog genoeg is. En aan de beelden van de laatste weken te zien is de nood daar nu betrekkelijk hoog.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.