Fietsen is beter.

Ik las tot mijn genoegen dat mijn fiets niet gehackt kan worden, maar zou ik met een Bentley of Porsche of in een Volkswagen rijden, dat kon iemand anders mijn auto overnemen terwijl ik aan het rijden ben. Je kunt er niet op vertrouwen dat het dan goed gaat.
Ik wil niet zeggen dat het de reden was waarom ik al weer een tijd geleden het auto rijden heb afgeschaft[1] en mijn auto cadeau gedaan heb aan vrienden. Dat was bovendien maar een kleine auto en geen Bentley, maar met een fiets ben je wel een stuk vrijer en als je een ongeluk krijgt is het meestal minder dramatisch.
Ik heb er de laatste jaren twee gehad, twee fietsongelukken. De eerste keer werd ik aangereden door een scooter, bestuurd ook nog door de zoon van een goede vriend, maar dat was toeval. Dat ongeluk kostte me een gebroken been en tien dagen ziekenhuis. Dat is een interessante ervaring, zo‘n ziekenhuis. Je ligt met zijn zessen op een kamer en het is altijd het soort mensen die je normaal nooit tegen zou komen. Ik heb onder meer tegenover een Chileen gelegen die me alles verteld heeft over Allende en Pinochet en ook over zijn landgenoten die met duizenden hier in Amsterdam wonen. De meesten ervan kom je wel tegen als je op Zondag naar de Nicolaaskerk gaat, zei hij. Naast me lag een beroepscrimineel met wie ik ervaringen uitgewisseld heb over de Nederlandse politie en het gevangeniswezen, maar dan van de andere kant bekeken.
Het tweede ongeluk was een jaar geleden en mijn eigen domme schuld. Ik maakte een haakse bocht en overschatte mijn stuurmanskunst. Gelukkig niet al te veel aan de hand, maar de dingen genezen wat minder vlug als je boven de vijf en zeventig raakt. Aldus de huisarts die het behandelde.
Is dat nu wel verstandig, dat fietsen op Uw leeftijd, zegt U nu misschien, maar het antwoord is ja. Ongelukken kun je ook in huis krijgen, zoals mijn vrouw een tijdje geleden heeft bewezen. Ik fietste na een paar weken weer rond en zij strompelt nog steeds. Bovendien, ze fietst al veertig jaar niet meer en op onze leeftijd moet je er dan niet meer aan beginnen. Maar het is gezond en als je in Amsterdam woont is het de beste vorm van mobiliteit.

[1] De reden was dat ik twee keer bijna achter het stuur in slaap gedommeld was en dat een te groot risico ging vinden.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Gezondheid en welzijn, Nederland. Bookmark de permalink .