Karel van het Reve, de Leidse hoogleraar Slavische taal- en letterkunde, was een originele denker. Hij was geen filosoof van opleiding en in de richting van de academische filosofie had hij zo te zien geen enkele ambitie, maar als hij een probleem tegen kwam kon hij dat fraai abstraheren en in een algemeen kader plaatsen. Dan kon hij er mee bezig blijven tot hij er soep van had gekookt. Dat bezig blijven deed hij in het publiek want hij publiceerde als letterkundige in alle mogelijk media. Zijn verzamelde werk, dat hoofdzakelijk uit stukjes bestaat, telt zeven kloeke delen.
Over veel van de oudste filosofische problemen is na Aristoteles weinig nieuws of beters geschreven dan de meester al had gedaan. Een ervan is de essentie van de ethiek en de esthetiek. Waarom de mensen de dingen mooi of goed vinden en waarom ze het er over eens zijn dat iets mooi of goed is. Onder andere in zijn Huizingalezing kwam Van het Reve, voor wat de literatuur betreft, opnieuw tot dezelfde conclusie na een lang en diepgaand onderzoek: dat we het domweg niet weten. In elk geval kon hij wat zijn eigen wetenschap betreft getuigen dat over de essentiële vraag waarom literatuur mooi was wel veel maar weinig zinnigs werd gezegd. Alle kenmerken van hoog geprezen literatuur treft men ook aan bij keukenromans en omgekeerd is er fraaie literatuur die aan geen enkele van de officiële kenmerken voldoet.
Er is over dit onderwerp, zoals gezegd, sinds Aristoteles weinig nieuws geschreven maar toch wel iets. De Britse ethicus en filosoof Moore heeft voor de ethiek het probleem geanalyseerd en hij kwam tot de conclusie dat goed/slecht primaire begrippen zijn. Mensen weten spontaan, d.w.z. zonder te redeneren, wat goed of slecht is. In moderne neurologisch termen gesproken, dezelfde hersengebieden worden bij vrijwel alle mensen geprikkeld door het waarnemen van dezelfde soort zaken en de aanleg ervoor is genetisch. Wat Moore heeft gevonden voor de ethiek geldt ook voor de esthetiek. We hebben in het algemeen weinig moeite om de producten die in andere culturen als kunst gelden mooi te vinden. Er zijn wel mensen die dingen mooi vinden die anderen juist erg lelijk vinden maar er bestaat meestal een statistisch zeer significante overeenstemming over dit soort kwesties. Er is onder de mensen een gezaghebbende opinie over wat mooi en lelijk is, een intersubjectieve waarheid als het ware. Moderne kunst is in dat opzicht misschien een uitzondering, in de zin dat mensen uit andere culturen het vaak niet begrijpen maar veel mensen van onze eigen cultuur begrijpen het ook niet. Maar over schilderijen van een paar eeuwen oud bestaat weinig verschil van mening meer.
Van het Reve had waarschijnlijk Moore niet gelezen maar kwam zelfstandig tot een soortgelijke conclusie: er zijn geen systemen voor het vaststellen van wat mooi en lelijk is, we doen het spontaan. Op deze centrale vraag van de literatuurwetenschap bestaat geen antwoord en wetenschappelijke bestudering van het onderwerp is daarom in zijn ogen zinloos. Wat zinvol lijkt te zijn is de vraag waarom er weliswaar een communis opinio bestaat over esthetische en ethische zaken maar geen algehele overeenstemming. In Nederland bestaat het merkwaardige spreekwoord dat over smaak niet te twisten valt. Merkwaardig in de zin dat er juist volop over getwist wordt maar ook in de zin dat goede smaak en een juist ethisch gevoel helemaal geen willekeurige zaken blijken te zijn, maar dat mensen met een reputatie op dat vlak het juist veel vaker eens lijken te zijn dan oneens.
Terug naar Karel van het Reve. In deel I van het verzameld werk staat zijn proefschrift, dat de titel draagt ‘Sovjetannexatie der klassieken’. In het eerste hoofdstuk behandelt hij de Sovjetleer over esthetica en ethiek. Lenin heeft daar vrij veel over geschreven en kort samengevat kwam die leer er op neer dat wat de revolutie bevorderde ethisch goed en esthetische wenselijk was. In de loop der jaren verdween de officiële leer weer uit de boeken, iets wat in de Sovjet Unie gemakkelijk kon want de overheid beheerste verkoop en uitgaven van alles wat gedrukt werd. De reden voor het verdwijnen van deze hoeksteen van de Sovjetfilosofie was volgens Van het Reve dat de bevolking er domweg niet aan wilde dat het goed was iemand te vermoorden die niets gedaan had alleen omdat men meende dat dit de revolutie kon bevorderen. Als zijn promotor hem op Moore attent had gemaakt had hij hier kunnen scoren, zou je denken.
-
Meest recente berichten
Recente reacties
janstemerdink op Gedichten. Carla op Broer Jaap. Mark Leman Wijnberg op Polybius Donnie op Kosovo juvnalis op Hobb en Tolkien. Archief
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- januari 2011
- augustus 2010
- april 2010
Categorieën
- afrika
- allochtonen
- Amerika
- Amsterdam
- Balkan
- bedrijfsleven
- België
- beschaving
- Boeken
- bureucratie
- columns in de krant
- corruptie
- discriminatie en bureaucratie
- Duitsland
- energie
- Engeland
- ethiek
- europa
- evolutie
- filosofie
- Frankrijk
- Geen categorie
- geld en economie
- geloof
- geschiedenis
- geweld
- Gezondheid en welzijn
- Griekenland
- herinneringen
- Hobby's
- ideologie
- karel van het reve
- literatuur
- maatschappelijk
- Midden Oosten
- Muziek
- Nederland
- Nieuws en politiek
- onderwijs
- onzin
- oorlog
- oost europa
- Organisaties
- oudheid
- overbevolking
- overheid
- politiek
- privacy strafrecht
- recht
- reizen
- Rusland
- sport
- staatsrecht
- strafrecht
- strafrecht en criminologie
- techniek
- toekomst
- Verenigde Naties
- Verre Oosten
- wetenschap en filosofie
- wiskunde
- zo maar wat
- Zuid Amerika
Meta