Stadhouders natuurlijk!

Ik was wat verbaasd dat men Weijers had uitgekozen om leiding te geven aan de voorbereidingen van de inhuldiging van koning Willem Alexander. Maar bij nader inzien past hij eigenlijk heel goed. De nieuwe koning en Weijers, ze zouden broers kunnen zijn.
Zelf ben ik republikein, d.w.z. een voorstander van Nederland als republiek en van het Oranjehuis als de leverancier van onze stadhouders, met zo nu en dan een stadhouderloos tijdperk. Maar nu we toch een koninkrijk zijn en ook weer een paar jaar een koning hebben zou ik voor een grondwetswijziging zijn. Een waardoor voortaan de Eerste Kamer zou worden gekozen door de Tweede in plaats van door de provinciale staten, die ik bij dezelfde gelegenheid zou afschaffen. Die Eerste Kamer zou dan Enquêtekamer kunnen worden. En een staatsinrichting waarbij we voortaan alleen nog koninginnen zouden kunnen hebben en geen koningen meer. Ik weet dat dit een vorm van gender discriminatie is maar die lijkt mij in het belang van het land. Willem Alexander doet het als constitutioneel vorst eigenlijk heel goed doen en loopt niemand in de weg, maar dat is gewoon boffen. Sta er eens even bij stil dat iemand als onze Beatrix koning zou zijn geweest in plaats van koningin. Behalve in tijden van oorlog of van een majeure staatkundige crisis is zoiets toch gewoon een ramp? Kan iemand zich voorstellen dat een premier Lubbers overweg zou hebben gekund met een koning van het type Beatrix? Hoe zou die zijn opgetreden tegen Balkenende als die over een van zijn kinderen had gezegd dat tegen leugenaars nu eenmaal geen kruid gewassen is ? Daar moet je niet aan denken. Wel Willem Alexander dus, maar daarna alleen nog koninginnen, of stadhouders natuurlijk.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in zo maar wat. Bookmark de permalink .