De topbankiers van Nederland legden verantwoording af tegenover de Commissie De Wit over de geldcrisis en hun collectieve naam was haas. De crisis had hun overvallen en zij hadden er niets aan kunnen doen. Het was over komen waaien uit het buitenland, uit Amerika met name, waar de overheid onvoldoende toezicht uitoefende.
De Kamercommissie, die de bankiers aan de tand probeerde te voelen slaagde daar opvallend niet in. De Kamerleden hadden zich onvoldoende voorbereid. Ze waren technisch niet van hetzelfde niveau als hun opponenten.
Hier volgen een paar vragen die niet gesteld werden en waar dus ook geen antwoorden op werden gegeven:
Zoudt U ons kunnen uitleggen wat er precies gebeurd is tijdens de crisis. Waarom kon U aan Uw collega-banken en Uw klanten opeens geen geld meer lenen? Waar was het geld opeens gebleven?
Als het, zoals U suggereert een gevolg is van de boekhoudregels die de wet en de toezichthouders U opleggen, zijn die regels dan verkeerd? Kunt U uitleggen waarom? Of als ze niet verkeerd zijn, wat heeft U dan verkeerd gedaan dat toepassing van de regels tot deze resultaten leidde?
De boekhoudregels brengen mee dat U een waardevermindering van Uw vorderingen en andere assets meteen in Uw boeken hoort te verwerken en dat houdt in dat Uw eigen vermogen daardoor vermindert en U Uw kredietverstrekking met een veelvoud van het vermogensverlies moet verminderen. Is wat U eigenlijk zegt dat de enorme multiple van kredietverstrekking t.a.v. Uw eigen vermogen de oorzaak is van de kredietcrisis?
Als U wist dat dit kon gebeuren, wat heeft U ieder apart en collectief dan gedaan om het te voorkomen?
Als U zegt dat dit niet te voorkomen was, concludeert U dan niet dat er een fundamentele fout zit in het systeem waarmee U werkt? Wilt U volhouden dat U daar geen verantwoordelijkheid voor draagt? Wie dan wel? De toezichthouders zegt U en de regelgevers?
De reactie van de Kamer had kunnen zijn: heren, we hebben U goed begrepen. Er zal iets fundamenteels in de regels en in het toezicht moeten gaan veranderen of in datgene waarop de regels en het toezicht van toepassing zijn en dat zal dan gevolgen hebben voor Uw functie. Daar kunt U zich in vinden? Dank U wel, U hoort van ons.
Men moet met teleurstelling vast stellen dat onze volksvertegenwoordiging en onze kranten te weinig begrip hebben van de werking van het financiële stelsel en dat onze economen niet in staat zijn gebleken het hun uit te leggen. Of dit ook geldt voor de bankiers die verhoord werden in de Kamer is niet helemaal duidelijk geworden. Daarvoor was de discussie met de Kamercommissie onvoldoende diepgravend, maar men moet vast stellen dat degenen die aan het woord geweest zijn er in elk geval geen blijk van hebben gegeven dat ze begrepen wat hun en ons overkomen is. Dat doet je toch huiveren voor de toekomst.
Kredietverlening is geldschepping. De totale hoeveelheid geld die in omloop is, is in principe gelijk aan de totale hoeveelheid goederen en diensten die er mee wordt betaald. Wordt het evenwicht verstoord doordat er meer geld in omloop komt of de omloopsnelheid van het geld verhoogd wordt dan herstelt het evenwicht zich doordat goederen en diensten duurder worden. En het werkt ook andersom. Als goederen en diensten duurder worden versnelt de geldstroom of komt er meer geld in omloop.
In de jaren vóór de crisis heeft dat duurder worden van goederen en diensten zich nogal selectief voorgedaan, waardoor het maar ten dele in de inflatiecijfers is terechtgekomen. De overheidsuitgaven namen internationaal spectaculair toe onder meer door de oorlogen in Irak en Afghanistan. Die oorlogen zijn gefinancierd met internationale kredieten. Verder zijn wereldwijd veel meer hypotheken en persoonlijk leningen verstrekt dan verantwoord was waardoor de huizenprijzen stegen en de consumptie per hoofd toenam. De consumptieprijzen, die voor een groot deel de inflatiecijfers bepalen waarmee overheden werken, bleven laag, door de toename van de productie in de lage lonenlanden in Azië. Er heeft een grote stijging van de geldhoeveelheid plaats gevonden die vooral is gaan zitten in consumptie gefinancierd met leningen aan consumenten, waarvoor geen zekerheid was gegeven en in de prijzen van onroerend goed, gefinancierd met te hoge hypotheken. Daarnaast ook in de financiering van derivaten, waar tegenwoordig meer geld in omgaat dan in de reële economie, een zorgelijke ontwikkeling. In de crisis bleek dat veel consumptieve leningen niet konden worden terugbetaald. De boekhoudvoorschriften voor banken brengen mee dat dan afwaardering van die leningen moet plaats vinden. Dat betekent tevens een vermindering van het eigen vermogen en een krimp in de kredietverlening. Het vertrouwen van de banken in elkaar valt weg en dat is de tweede reden dat de geldcirculatie stokt. Dat samen is de geld- en kredietcrisis.
Hypotheken zijn een vorm van middellang of lang krediet. Kredieten aan het bedrijfsleven zijn meestal kortlopend. Die laatste komen dus het eerste aan de beurt als er besloten moet worden om wel of niet te verlengen. Door de daling van het eigen vermogen van de banken, met andere woorden, nam de ruimte voor nieuw uit te geven kredieten aan het bedrijfsleven catastrofaal af, waardoor alleen de ondernemingen met grote liquiditeiten buiten de gevarenzone blijven. Dat was de echte crisis die volgde op de bankencrisis.
Overheden en consumenten hebben meer geconsumeerd dan zij uit inkomens en belastingopbrengsten konden financieren, dat blijft per saldo de oorzaak van de crisis. Er is daardoor een discrepantie ontstaan tussen de geldhoeveelheid en de beschikbare goederen en diensten. Dat had tot inflatie en hogere prijzen horen te leiden. Dat dit niet gebeurd is heeft twee oorzaken. De centrale banken hebben dit weten te voorkomen onder meer door de rente laag te houden en de banken vrij ongelimiteerd geld te lenen. De lage rentes blijken achteraf een van de oorzaken te zijn geweest van de crisis. Banken verdienen te weinig bij lage rentes en gaan grotere risico’s nemen. De enorme uitbreiding van de speculatieve handel in derivatives is met dit laag rentend geld gefaciliteerd.
Er blijkt geen vervangingsmiddel te zijn voor een gezonde geldpolitiek en voor een behoorlijke risicobewaking. Hoe moeten de regelgevers en toezichthouders daar nu voor zorgen? Daar zou de discussie over horen te gaan en niet over de bankiersbonussen. Dat is simpel, die bonussen worden afgeschaft als tegenprestatie van de banken voor de garanties die ze van de overheid krijgen, maar dat helpt maar een heel klein beetje. Het zijn niet de hoge inkomens van de bankiers maar de verkeerde incentives waar de bonussen maar een onderdeel van vormen. De banken en de financiële markten moeten grondig op de schop. Dat er sprake zou zijn van zelfreinigende werking binnen de financiële markten, dat is een mythe.
-
Meest recente berichten
Recente reacties
janstemerdink op Gedichten. Carla op Broer Jaap. Mark Leman Wijnberg op Polybius Donnie op Kosovo juvnalis op Hobb en Tolkien. Archief
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- januari 2011
- augustus 2010
- april 2010
Categorieën
- afrika
- allochtonen
- Amerika
- Amsterdam
- Balkan
- bedrijfsleven
- België
- beschaving
- Boeken
- bureucratie
- columns in de krant
- corruptie
- discriminatie en bureaucratie
- Duitsland
- energie
- Engeland
- ethiek
- europa
- evolutie
- filosofie
- Frankrijk
- Geen categorie
- geld en economie
- geloof
- geschiedenis
- geweld
- Gezondheid en welzijn
- Griekenland
- herinneringen
- Hobby's
- ideologie
- karel van het reve
- literatuur
- maatschappelijk
- Midden Oosten
- Muziek
- Nederland
- Nieuws en politiek
- onderwijs
- onzin
- oorlog
- oost europa
- Organisaties
- oudheid
- overbevolking
- overheid
- politiek
- privacy strafrecht
- recht
- reizen
- Rusland
- sport
- staatsrecht
- strafrecht
- strafrecht en criminologie
- techniek
- toekomst
- Verenigde Naties
- Verre Oosten
- wetenschap en filosofie
- wiskunde
- zo maar wat
- Zuid Amerika
Meta