De toetreding van nieuwe landen.

Claes de Vreeze, die communicatiekundige is bij de UvA, heeft na onderzoek vastgesteld dat Nederlanders en andere Europeanen heel anders denken over de vrijheid van het verkeer van personen in Europa met en zonder Roemenen en Bulgaren. Zonder die Balkanlanden zijn ze ervoor en met zijn ze tegen. Dat vindt hij een opvallend fenomeen en hij wijdt het aan de negatieve publiciteit die deze landen hier krijgen en aan minister Asscher, die forse bedenkingen had tegen het binnenstromen van goedkope arbeidskrachten uit die landen.
Persoonlijk denk ik dat het simpeler ligt. Het is de mensen in ons land en in de buurlanden nooit gevraagd of we de toetreding van Bulgarije en Roemenië goedkeurden. Ik denk als ze het aan ons hadden voorgelegd in referenda, dan waren er bij de oorspronkelijke zes nog een handvol andere landen bij de EU gekomen, maar zeker niet alle landen die geheel of gedeeltelijk in Europa liggen. We zijn dus tegen het vrije verkeer van personen met Bulgarije omdat we Bulgarije niet in de EU willen. Zo simpel vermoed ik dat het is.
En dat is niet alleen omdat het ons geld kost, denk ik. Ik vermoed dat we ja hadden gezegd tegen Portugal en Ierland en misschien ook nog wel tegen Spanje, allemaal landen waar we van wisten dat ze ons geld gingen kosten. Maar dat we Griekenland en andere Balkanlanden niet als westers zien en dus ook niet echt als Europees.
Dat is mijn inschatting en die is niet wetenschappelijk, maar mijn punt is dat dat onderzoek van De Vreeze dat ook niet is.
Die heeft een paar veronderstellingen en daar stelt hij dan vragen over aan een panel maar om uit die antwoorden definitieve conclusies te trekken, dat blijft volgens mij gokken.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in europa. Bookmark de permalink .