Vervoer te water.

Op het nieuws werd vanochtend geconstateerd dat Nederland achter liep bij de buurlanden wat het vervoer per spoor betreft , al was het spoorvervoer het laatste jaar wel gestegen. Veel vervoer ging hier nog steeds per water, zei de nieuwslezeres.
Het was duidelijk dat ze echt dacht dat vervoer per spoor de modernere variant was en per water maar behelpen. Dat is opmerkelijk, omdat dit land juist door de eeuwen heen veel van zijn welvaart te danken heeft gehad aan de uitstekende waterverbindingen, die goedkoper en efficiënter zijn dan alle andere middelen van vervoer. Voor vrachtvervoer geldt dat nog steeds. Per kilo vervoerde vracht is watertransport nog steeds met afstand de favoriet. Je kunt er alleen moeilijk mee van huis tot huis vervoeren en in het dagelijks leven hebben de meeste mensen, waaronder ook nieuwslezers, er daarom niet mee te maken
Vroeger, in de zeventiende eeuw, was dat vervoer per water ook voor passagiers sneller en comfortabeler dan alle andere transport. Naar de Zeven Provinciën werd met afgunst gekeken in andere landen vanwege het fantastisch snelle en comfortabele vervoer per trekschuit. Wie in Engeland door de binnenwateren reisde moet om de paar honderd meter door een sluis heen en dat duurde eindeloos.
Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen, maar dat was echt zo en er zijn Engelse en Franse publicaties voldoende die dat bevestigen.
Bij de papieren van mijn grootvader vond ik na zijn overlijden een reisverslag van een tante van hem die met een groep vrienden een reis gemaakt had van Onderdendam in Groningen naar Amsterdam, per trekschuit, per boot over de Zuiderzee en dan weer verder per trekschuit. Dat kostte ze aanzienlijk meer tijd dan ik tegenwoordig kwijt ben als ik mijn dochter ga opzoeken, die in Oregon woont, in de Columbia River Valley. Maar het had voor die tante zeker meer het karakter van een wereldreis dan die negen uur in een vliegtuigstoel heeft voor mij.
Het is opmerkelijk hoeveel kleiner de wereld is geworden door de enorme snelheid van het moderne vervoer. En hoe weinig de mensen zich realiseren hoe hun comfortabele leven van tegenwoordig wordt georganiseerd.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in geld en economie, geschiedenis, Nederland, zo maar wat. Bookmark de permalink .