Nederland fietsland.

De fiets is in het centrum van Amsterdam een beter vervoermiddel dan de auto. Autoluw maken van de binnenstad zou voor de verkeerssituatie een vooruitgang betekenen en het aantal verkeersslachtoffers behoorlijk terugbrengen. Maar autoluw maken zou niet voldoende zijn. Scooters zijn een groter gevaar voor fietsers dan auto ‘s. Ik zou uit een oogpunt van verkeersveiligheid er voorstander van zijn om scooters en scooter brommers uit de binnenstad te weren. Het zou daarnaast een stuk beter zijn voor de gezondheid van de stadsbewoner.

Er is wel eens voorgesteld  om een maximum snelheid van 30 km/uur in te stellen. Maar veel jongeren houden zich daar niet aan. Bovendien is de fietsruimte als regel onvoldoende om scooters gemakkelijk te laten passeren, ook als ze dertig per uur rijden.

Scooters op de buitenwegen en in de stad alleen tijdens de spitsuren, om het woon-werkverkeer te faciliteren. Dat lijkt mij de beste oplossing. Aangezien er meer fietsen dan mensen zijn in Nederland zal het effect niet zijn dat erg veel meer fietsen verkocht gaan worden, maar wel veel minder brommers en auto ’s in de grote steden. Wat mij betreft zeker iets om naar uit te kijken.

 

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, zo maar wat. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.