Rekening rijden.

Minister Schultz was tegenstander van rekening rijden, maar heeft in elk geval geprobeerd voor dat standpunt wat argumenten te verzinnen. Geen erg overtuigende argumenten, want waar het eigenlijk op neer kwam was dat mensen moesten besluiten om op andere tijden te gaan werken en de spits te mijden en dat doen ze heus nu ook al als ze dat kunnen. Het filmpje waarin ze haar verhaal deed vond ik op het internet.
Bij een andere discussie over dit onderwerp wist de tegenstander van rekening rijden niets anders te produceren dan dat hij rekening rijden niet eerlijk vond. Alsof in de file staan wel eerlijk is.
Het probleem dat ons de files geeft is dat we in Nederland met erg veel mensen zijn, vooral in de randstad en dat mensen samenwerken en niet op dezelfde plek wonen waar ze werken, maar gemiddeld zo ’n dertig kilometer verderop. Zolang dat zo blijft zullen er spitsuren blijven, dat kan niet anders. Dat extra asfalt dat Schultz beloofde zal er wel komen maar dat blijft toch krabbelen in de marge. Te hopen is dat het nieuwe asfalt dan ook nog tolwegen zullen zijn, want dat helpt wel extra.
Er is maar een zinnige oplossing voor het file probleem en dat is rekening rijden en hoe eerder we met de voorbereidingen daarvoor beginnen hoe beter.
Het mooie van het rekening rijden is dat het een flexibel systeem oplevert. Op plekken waar files ontstaan voer je het systeem in of als het er al is voer je de tarieven op, net zo lang tot ze weer verdwenen zijn. Dat kan komen doordat mensen kiezen voor andere routes, voor gezamenlijk naar hun werk rijden, voor openbaar vervoer en dan fietsen bij de trein- en busstations, voor verhuizen naar een plaats dichter bij hun werk of desnoods voor ander werk. Er zijn allerlei manieren waarop mensen kunnen reageren en dat is het mooie van rekening rijden: je legt de gevolgen niet aan de mensen op, die kiezen zelf.
Het kan niet anders of dit is de meest efficiënte oplossing, gesteld natuurlijk dat de registratie van de gereden kilometers en de routes waar lang ze zijn gemaakt in orde is. Dat is best een fors probleem en een hoge investering, maar met goede camera’s en computers en een paar slimme mensen om het systeem te bedenken, moet dat allemaal oplosbaar zijn. En het betaalt zich zelf. Alleen, je moet nu beginnen en niet eerst nog een paar jaar gaan discussiëren voor je er aan begint. Het is geen probleem van morgen maar van vandaag.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in ideologie, Nederland. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s