Buitenlanders over de architectuur hier.

Een Turkse Nederlander San schreef me ooit:
De Bijlmer is volledig ontworpen door autochtone Nederlanders, en ook niet met de gedachte daar 170 nationaliteiten (en weet ik veel hoe veel meer etniciteiten nog) te huisvesten. Dat het zich niet tot een ware banlieue heeft ontwikkeld is tragisch genoeg misschien te danken aan de vliegtuigcrash, die voor verbroedering zorgde en het ook mogelijk maakte om een groot deel van de wijk te saneren. Ik denk niet dat ze in de voorsteden van Parijs zo makkelijk kunnen ingrijpen als wij hier. De problemen in Nederland zijn verwaarloosbaar vergeleken bij die in delen van de onze omringende landen. Trouwens, die Russische schrijvers die je noemt worden volgens mij in Turkije meer gelezen dan in Nederland. In ieder geval zijn de meeste Turkse schrijvers geïnspireerd door de Russische literatuur, en worden de klassiekers ook behandeld (in tegenstelling tot hier in West-Europa). In die zin vormt Turkije meer een culturele eenheid met de landen van de voormalige Oostblok. Trouwens waren veel Russische schrijvers ook geïnspireerd door de Turkse/Tataarse cultuur, veel boeken spelen zich grotendeels af in de Krim of de Kaukasus.
Ik antwoordde: De Bijlmer is ontworpen door sociologen voor de Nederlandse burger aan het einde van de vijftiger jaren. Ik ken wel mensen die bij het ontwerp betrokken zijn geweest en een van mijn vrienden heeft er helemaal in het begin gewoond. Prachtbuurt vond hij het, maar de flats waren duur en de meeste mensen wilden liever voor die prijs een eengezinswoning. De wijk stond praktisch leeg, begin zeventiger jaren, toen de grote immigratie uit Suriname op gang kwam. Die mensen moesten ergens onder dak en dit was er. Ik denk niet dat ergens anders in Nederland zulke hoge huursubsidies zijn betaald als juist in de Bijlmer. De wijk zat vol, ook al voor de vliegtuigcrash. Maar voor en na is er, voor zover ik weet, weinig sprake van verbroedering. Ik ken iemand die in de top van een woningbouwcorporatie zit en dat is een van de klachten die je hoort, dat er van sociale saamhorigheid heel weinig sprake is. De sanering is het werk geweest van de gemeente en de woningbouwcorporaties. Heel verstandig, want daarmee hebben ze de ergste verkrotting kunnen voorkomen. Maar wat de Bijlmer de Nederlandse gemeenschap gekost heeft dat wil je niet geloven.
San:
Je hebt gelijk als je zegt dat het is gebouwd voor een groep mensen die niet bestond, in een naoorlogs ideaal van sociologen, planologen en architecten. Als je het mij vraagt is de kleinschaligheid van de bloemkoolwijken (uit dezelfde periode) veel beter geslaagd. Ook dit heeft veel gekost, maar het levert ons niet zulke problemen. Die verbroedering is misschien pas iets van de laatste jaren, maar er zijn toch wel degelijk positieve geluiden uit die wijk nu. Ik heb er trouwens zelf gewoond een paar maanden, en nooit problemen ervaren. Ik denk dat een deel opgeblazen beeldvorming is.

Mijn antwoord:
ik kom eigenlijk wel graag in de Bijlmer maar ik kijk er toch altijd goed uit, net als mijn zoon dat doet in Zuid Amerika, waar hij nu op vakantie is. Ik woon in de Plantagebuurt en daar voel ik me meer thuis dan in de Bijlmer maar als ik moest kiezen tussen de Bijlmer en de Buitenveldert woonde ik, denk ik, liever in de Bijlmer.
san:
Buitenveldert is vroeg naoorlogs, op zich met een goede menselijke schaal, maar zeer goedkoop uitgevoerd en troosteloos repetitief. Hetzelfde geld voor een deel van de naoorlogse tuinsteden die jammer genoeg de inspiratie waren voor veel Vinex wijken. Er zit toch een bepaalde waarde in de stedenbouw van de jaren 70/80 die dit overstijgt. Vandaar dat ik ook niet zeer negatief ben over de toekomst van de Bijlmer.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in allochtonen, Amsterdam, Nederland. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

