Frankrijk, een bijzonder land.

Een tijd geleden vroeg een Frankrijk kenner uit mijn kennissenkring mij wat ik vond van een economisch idee dat hij in dat land was tegengekomen. Dat idee kwam er, kort samengevat, op neer dat Frankrijk af moest zien van moderniseringen in haar industrie en zich volop moest concentreren op wat specifiek Frans was. Franse toeristische diensten, Franse parfums, Frans fruit en andere voedingsmiddelen. Het merk Frankrijk met andere woorden zo goed mogelijk verkopen en dan zou blijken dat de rest van de wereld bereid zou zijn daar ongelimiteerde middelen voor in ruil te geven. Ik heb over die vraag nagedacht, maar kom er tot nu toe niet helemaal uit.
Fransen zijn zelf zeer onder de indruk van Franse producten en persoonlijk ben ik dat eigenlijk ook wel. Ik ga bijvoorbeeld liever in Frankrijk met vakantie dan in andere Europese landen en ik eet ook het liefste Frans. Maar ik ken ook mensen die liever naar Spanje of Italië gaan en vroeger ook wel naar Griekenland. Het product Frankrijk heeft dus concurrentie. Verder lijkt het me onbehaaglijk om voor alles wat het leven efficiënter maakt afhankelijk te worden van het buitenland. Ik zou het geloof ik de Fransen niet aanraden. Toch lijkt het een idee te zijn dat daar leeft en dat mee een oorzaak is geweest van het verkiezingssucces van François Hollande, van wie nu iedereen zich afvraagt waarom ze hem ooit gekozen hebben.
Voor niet-Fransen moet het een raadsel blijven hoe je verkiezingen kunt winnen in een land met een te grote staatsschuld met behulp van een programma waar dan ook nog verkorting van de werkweek en een vervroeging van de pensioenleeftijd onderdeel van uitmaken.
Mijn vriend wilde eigenlijk alleen maar weten of het economisch haalbaar was zo’n idee en daar valt mijns inziens geen zinnig antwoord op te geven. Als al die buitenlanders naar Frankrijk willen en Franse producten willen kopen ongeacht de prijs, dan kan het misschien. Maar willen ze dat en zo ja, blijft dat zo? Als ik Franse president was zou ik er niet op vertrouwen en zou ik dat als Franse president wel doen dan zou ik als Duitse kanselier met zo’n president liever geen zaken meer willen doen.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in bedrijfsleven, Frankrijk, geld en economie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

