Another Jewish Noise.

Harry de Winter is mijn benedenbuurman en iemand op wie ik nogal ben gesteld. Ik geloof niet dat het onderwerp ‘joods’ of de rol van Israël in het midden oosten tussen ons ooit aan de orde is gekomen, maar ik lees in de krant wel eens over zijn voorkeur voor een Ander Joods Geluid. Dat hoort naar mijn mening thuis in het hoofdstuk vrijheid van meningsuiting, dus van mij mag hij. Als ik zelf joods was zou ik er misschien ook wel zo over denken. Ik zou mezelf dan in de eerste plaats als Nederlander zien en dat joods meer als een kwestie van afkomst of als een label dat andere mensen op mij hebben geplakt en dat ik er nu wel eens af wil scheuren. Dat je je kunt verzetten tegen de idee dat joods en Israëlisch samenvallen, kan ik me voorstellen en als je dat dan doet dan overdrijf je gemakkelijk, denk ik.
Dat er behoefte zou bestaan aan iets als ‘een ander joods geluid’ , geloof ik namelijk niet. Dat Israël meer recht van bestaan heeft dan al die Arabische landen buiten het Arabisch schiereiland lijkt me nogal duidelijk. En dat het altijd de Arabieren zijn die het eerst en het meeste geweld gebruiken tegen alles en iedereen is ook duidelijk. Partij trekken voor Arabieren in het midden oosten conflict heeft daarom iets potsierlijks. Zoiets als Nederlandse humanisten die menen dat Afrikanen meer recht hebben om in dit land te wonen dan autochtone Nederlanders, vanwege de slavenhandel die ooit bedreven werd door een handvol landgenoten en bewoners van de Herengracht. Dat is overdreven en dat is onzin en het beste geef je aan zoiets geen aandacht.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in Midden Oosten, zo maar wat. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

