Over Kok en Netelenbos.

Dat Fyra drama blijft moeilijk te begrijpen. Dat de NS fouten heeft gemaakt is duidelijk en dat Netelenbos en Kok belangrijke steken hebben laten vallen ook.

De directie van de NS beschouwde zich zelf als een bijzonder soort ambtenaren, die niet commercieel hoefden te denken. Ze waren immers een staatsmonopolie en of ze nu officieel op eigen benen stonden of niet, het was een belang van de overheid dat het goed liep met het spoor. Dat waanzinnig bedrag dat ze voor het gebruik van de hoge snelheidslijn wilden betaalden moet in dat licht worden bezien. In hun ogen was het vestzak broekzak en het bod op de concessie werd alleen maar uitgebracht om andere marktpartijen uit de buurt te houden. Toen bleek dat ze niet alleen de concessie maar ook de treinen daadwerkelijk uit de exploitatie opbrengsten  moesten bekostigen, hebben ze eerst geprobeerd om een irrealistische afschrijvingstermijn van dertig jaar te hanteren. Toen dat niet genoeg bleek, zijn ze gaan bezuinigen op de aanschaf van het materieel, onder het motto, dat kan niet meer anders, we worden gedwongen door de regering. Maar dan nog, om materieel te kopen dat nooit ergens anders voor dat doel was gebruikt van een fabriek met een niet erg gunstige reputatie is wel het toppunt van onverantwoordelijkheid. Dat president commissaris Timmer, toch een commercieel denkend iemand, dat niet heeft tegengehouden is onbegrijpelijk.

Netelenbos heeft nog geprobeerd de buitenlandse concurrentie buiten de deur te houden zodat die hoge biedingen niet nodig waren, maar dat was in strijd met het regeerakkoord en Kok wilde er niet aan. Ze had toen meteen moeten ingrijpen en de NS laten weten dat het fout ging lopen, maar dat durfde ze niet of doorzag ze niet. Ook Kok heeft onvoldoende de financiële consequenties doorgerekend. Wat hij tenminste had horen te doen is Algemene Zaken  laten berekenen wat bij de te verwachten opbrengst het maximale bedrag zou zijn dat de NS zich voor de combinatie  van concessie en materieel kon veroorloven. Daarvoor was het nodig geweest dat er veel gerichtere vragen zouden zijn gesteld. Ik denk ook dat zijn ambtenaren hem hadden horen te waarschuwen, maar wat je uit de verhoren bij de enquête begrijpt is dat Kok dit zelf bij zijn ambtenaren heeft weggehouden en dat Netelenbos überhaupt niet gezien heeft dat er een probleem lag. Zij wilde alleen verzekeren dat de HSL in Nederlandse handen bleef. De prijs van HS materieel was geen geheim. In Frankrijk en Duitsland reden hoge snelheidstreinen. Het moet dus niet zo moeilijk geweest zijn om uit te rekenen wat je bij een gegeven opbrengst maximaal aan de concessie uit had kunnen geven.

Misschien was het probleem dat de buitenlandse concurrentie al over het materieel beschikte en met ondergeschikte aanpassingen aan hun schema’s er goedkoop over konden beschikken. Dan konden ze dus hoger bieden dan de NS voor de concessie. Maar dat was natuurlijk ook precies de bedoeling van  de marktwerking die in het regeerakkoord was afgesproken.

Het lijkt erop als of Kok en Netelenbos hebben samengespannen om de rest van het kabinet geen inzicht te geven in wat er gebeurde en dat de NS directie er te zeer op heeft vertrouwd dat V en W ze wel uit de penarie zou halen als dat nodig mocht blijken. Maar een aanschaf van treinen die nog nooit eerder ergens anders hadden gereden van een fabriek met een bedenkelijke reputatie, dat blijft een ongelooflijke blunder.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in bedrijfsleven, overheid. Bookmark de permalink .

Een reactie op Over Kok en Netelenbos.

  1. Guus Bierman zegt:

    Ze hadden wel gereden in Denemarken voor het Nederlandse debacle ! Ook daar voldeden ze het niet ! Dus men was gewaarschuwd . Wat een blunder was deze beslissing .In Frankrijk reed de TGV al meer dan twintig jaar met snelheden van 250 km/uur zonder enig probleem . Het getuigd van oerdomme mensen met totaal geen zakelijk inzicht om niet de order te plaatsen voor de TGV en of de Duitse variant die ook al 15 jaar door Duitsland dendert !

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s