Een moderne preek.

Godsdienst is niet iets dat met waarheid of met kennis van doen heeft. Godsdienst is een middel om de samenleving[1] bijeen te houden.
Zij zit in onze genen. Het is de band tussen mensen, hun wereld en hun samenleving, datgene ook wat hun neuzen in dezelfde richting houdt, wat een samenleving überhaupt mogelijk maakt. Het geeft steun en hoop en richting aan het leven. Het bestrijdt het slechte en ondersteunt het goede in het leven en is groter dan zijn bedienaren. Wie de kerkgeschiedenis volgt kan niet anders dan een groot geloof in de Heilige Geest in zich voelen opkomen. Dat die kerk van ons het heeft overleefd is een Godswonder.

Wat God is, heeft Spinoza uitgelegd. Hij valt samen met de wereld om ons heen, de kosmos als U wilt, Hij is tegelijk aanwezig in de menselijke samenleving en in ieder van ons. Dat is de Goddelijke drie-eenheid in zijn moderne vorm.
Simpele mensen kunnen in de godsdienst meer betekenen dan rijken en aanzienlijken. De wereld en de samenleving zijn voor het geloof belangrijker dan welk individu ook. Daarom is ook een godsdienst waar we zo weinig mee op hebben als met de islam beter dan helemaal geen godsdienst. Daarom is het christendom bestemd om te overleven ook al legt het wereldbeeld van de bijbel het in nauwkeurigheid in alle opzichten af tegenover de wereld van de wetenschap.
Het is onbelangrijk of het oude kerkelijke leerstuk van de drie-eenheid ‘waar’ is en of het werkelijk teruggaat op de prediking van Jezus of dat het alleen een door Constantijn afgedwongen compromis is, dat de eenheid in een vroege kerk moest bewaren. Of Jezus werkelijk Gods zoon is zoals de kerk zegt of de mensenzoon zoals hij zelf wilde zijn, het is onbelangrijk. Het is onbelangrijk dat de maagdelijke geboorte een contradictio in terminis is en een ten hemelopneming ondenkbaar bij gebrek aan hemel op de gewenste plek boven de wolken. U hoeft het allemaal niet te geloven als U maar in de godsdienst blijft, wat voor ons christenen betekent het leven in de navolging van Jezus van Nazareth.
Het is merkwaardig hoe de vier evangeliën begrijpelijk en instructief blijven, waar al de theologie uit de Middeleeuwen haar betekenis verloren heeft. De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan, de verloren zoon, de valse rentmeester, allemaal wijs en diepzinnig, menselijk en modern als de gedichten van Homerus en de drama’s van Shakespeare.
Het zou ondenkbaar zijn dat Bach, Vivaldi en Monteverdi zulke mooie muziek zouden hebben gemaakt binnen de christelijke wereld als die godsdienst van onwaarde zou zijn geweest. Het geloof is niet iets om te geloven maar om van te houden, zo simpel is het.
________________________________________
[1] Over de samenhang tussen religies en samenlevingen, zie overtuigend Arnold Toynbee, a study of history.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in geloof. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s