De PvdA en het onderwijs

Ze zouden aan het curriculum van de lerarenopleidingen een verplicht onderdeel logica toe moeten voegen. Dat zou niet alleen de kwaliteit van het onderwijs verbeteren maar ook de discussies die in onderwijskringen worden gevoerd.
In de Volkskrant van 24/10/11 pleitte een Ferry Haan voor een heroverweging van de Middenschool. Dat deed hij naar aanleiding van een psychologisch rapport waarin, ongeveer twintig jaar nadat dit al wetenschappelijk was vastgesteld, nog eens werd meegedeeld dat het IQ van kinderen geen onveranderlijk gegeven is. Dat wist men in de neurobiologie al lang. Daar werkt men al een generatie lang niet meer met het vage begrip IQ. Zij hebben het over capaciteiten van hersenen die door oefening kunnen verbeteren en door verwaarlozing achteruit gaan. Use it or loose it geldt niet alleen voor de stramme benen van oudere mensen maar ook voor hun hersenen en die van onze pubers.
Maar de gevolgtrekking die Haan uit zijn stelling haalt dat ‘dus’ alle kinderen op hetzelfde niveau les zouden horen te krijgen is een non sequitur. Dat kinderen door oefening betere hersens kunnen krijgen wil niet zeggen dat zij die om te beginnen al hebben. En dat ze die betere hersens als het ware bij wege van associatie zouden krijgen door naast slimmere kinderen in de klas te zitten, lijkt niet erg voor de hand te liggen.
Marten van Meurs schreef iets dergelijks ook in dezelfde krant, twee dagen later. De Middenschool mag op grond van Engelse ervaringen gerust een ramp worden genoemd voor iedereen. Voor de knappe maar ook voor de minder begaafde kinderen en vooral ook voor de leraren, die dan praktisch gesproken aan iedereen privé les zouden moeten geven om nog enig resultaat te hebben van hun werk. Dat is de reden waarom invoering indertijd niet is doorgegaan, al heeft de PvdA er wel serieus voor gepleit.
De PvdA is een merkwaardige partij. Er zit meer talent dan in de andere politieke partijen bij elkaar maar de ideeën die ze in hun programma’s voorstaan en de mensen die ze soms naar voren schuiven, daar begrijp je dan weer helemaal niets van. Mensen als de oude Voskuil en Willem Drees waren voortreffelijk maar Den Uijl is nog steeds het symbool voor praktisch alles wat er sinds de zeventiger jaren is fout gelopen in de samenleving. Wat schieten de minder bedeelden in de samenleving[1] er mee op om dagelijks met hun tekorten te worden geconfronteerd? Zijn ze niet veel beter af met een gerichte training op de terreinen waar ze wel kunnen presteren? En die vmbo’s waarvan je verwachten zou dat ze gericht zouden zijn op het ontwikkelen van ambachtelijke talenten zijn in de praktijk een afvalbak geworden, waar de kinderen hun tijd uitzitten. Ze spijbelen en leren weinig tot ze boven de leerplichtige leeftijd zijn gekomen en weer vertrekken. Voor het ervan dat dit doet zonder diploma zijn de vooruitzichten hopeloos.
En wat schiet onze samenleving op met het verwaarlozen van de talenten van jonge kinderen door ze onder hun niveau te laten werken in de meest beslissende jaren van hun leven? Er zijn toch wel andere manieren denkbaar om kinderen met uiteenlopende aanleg met elkaar in contact te brengen? De gedachte van Den Uijl was indertijd dat met behulp van de Middenschool kon worden voorkomen dat er een tweedeling in de samenleving zou ontstaan. De Middenschool heeft hij er wel niet doorgekregen maar een onderwijssysteem dat de tweedeling beoogde tegen te gaan kwam er wel. Alleen, het werkte niet. Met de VMBO en de VWO hebben we nu precies de tweedeling die we hier in de tijd van voor de Mammoetwet helemaal niet hadden.
Haan pleitte in zijn artikel voor meer kansen voor laatbloeiers en daar was het oude schoolsysteem met zijn ambachtsscholen, ulo’s, mulo’s’, hbs-en,
gymnasia en avondscholen eigenlijk perfect voor. Alles wat Den Uijl en tien over rood met hun ideeën over een maakbare samenleving hebben bereikt is het tegenovergestelde van wat ze bedoelden. Men kan dat tragisch noemen maar er ook een aansporing in zien voor het in die partij aanwezige talent een betere omgeving te creëren.

[1]
Term van Den Uijl.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in onderwijs. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s