Jan Blokker .

Jan Blokker jr., de zoon van de journalist en amateurhistoricus Jan Blokker, is directeur van een school en dichter.
Blokker jr. lijkt op zijn vader, maar is magerder, slimmer en heeft zijn geschiedenisstudie wel afgemaakt. Hij is/was naar het schijnt een goede leraar. Tegenwoordig is hij rector van een school.Hij is niet zo beroemd als zijn vader en zal dat ook wel nooit worden. Daar moet je misschien ook een beetje geluk bij hebben. Vader en zoon hebben samen met nog een andere zoon van sr. een boek geschreven over de bijbel. Ik heb het niet gelezen maar de recensies zijn goed.
Maandag 19/2/07 schreef jr. een artikel in de NRC over Het Nieuwe Leren en over wat professor Stevens daar eerder in dezelfde krant over geschreven had.
Blokker zelf is tegen het nieuwe leren en toont tamelijk overtuigend aan dat wat Stevens daar over meedeelde niet kloppen kan. Over het nieuwe leren zelf zegt hij niet zo veel, maar hij waarschuwt dat de voorstanders ervan een sekte vormen, die de advieslichamen voor het onderwijs en de lerarenopleidingen bezet houden. Dat we nog niet van ze af zijn, ook al is nu niemand meer buiten het onderwijs het met ze eens. Waarschijnlijk is het allemaal wel waar wat hij zegt. Maar toch was ik benieuwd om te horen waar nu precies de fout zit in het Nieuwe Leren, behalve dan dat de kinderen er weinig van lijken op te steken. En vooral, wat moeten we doen om het onderwijs weer op de rails te krijgen? Dat lijkt me niet zo makkelijk, als de rot al aan de wortels zit, zoals Blokker suggereert.
Blokker meende dat we de salarissen van de leraren met €1000.000.000. per jaar moesten verhogen, maar helpt dat? Het zijn toch die leraren die op die PAO’s zijn geïndoctrineerd en die zelf niet meer rekenen en ontleden kunnen? Waarom zouden we die meer moeten gaan betalen? In de hoop dat het alsnog goede leraren worden of ter beloning voor het volgen van bijscholingscursussen? Zou dat echt gaan helpen? Kunnen we niet beter nieuwe scholen oprichten en nieuwe opleidingen voor leraren, met een landelijk af te nemen eindexamen? Opleidingen waar spellen en ontleden, hoofdrekenen en andere basisvaardigheden onderdeel van het curriculum vormen?
Misschien moesten we al die advieslichamen afschaffen en het ministerie in Zoetermeer opnieuw bemannen, zou dat niet eerder helpen?
Zouden we dan niet meteen ook maar toelatingsexamens maken voor de nieuwe scholen en toelatingsexamens voor alle hogere opleidingen en voor de universiteiten, op basis van door minister Plasterk vast te stellen normen? Dan komt het op de lange duur met als die scholen van zelf weer goed, denk ik. Tenminste als straks alleen nog maar de mensen die de examens gehaald hebben volgens de Plasterk norm zelf les mogen geven. Tegen goede salarissen uiteraard, want anders komen ze niet.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in onderwijs. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s