De Marokkaanse gemeenschap.

Zoudt U Uw haren willen laten knippen door Bas Heijne? Ik liever niet. Ik zou bang zijn dat hij net zo zou knippen als hij schrijft.
Een tijd geleden trok hij van leer tegen de speelgoedzaken van Bart Smit die ‘seksistisch’ speelgoed aanboden. Huishoud spul voor meisjes en autootjes voor jongens! Hij vond het net zo iets als Van der Gijp jr. die op de TV verkondigde dat voetbal niet voor homo’s is. Dat was niet erg beschaafd van Van der Gijp. Maar waarom die man nu vergelijken met die brave speelgoed winkelier? Die kent zijn doelgroep en weet dat meisjes liever spelen met winkeltjes en poppen en jongens met mecano en vliegtuigjes. Wat is daar verkeerd aan?
Heijne meent dat zo’n opmerking als van Vande Gijp een reactie is op dat politiek correcte gedoe waar zo langzamerhand iedereen genoeg van lijkt te hebben. Dat lijkt me onzin.
Bas Heijne heeft nooit in het bedrijfsleven gewerkt en ik betwijfel of hij een CEO van dicht bij kent. Toch weet hij zeker dat zo’n man een hypocriet is als die zegt wel vrouwen op hoge posten te willen hebben maar ze niet te kunnen vinden. Heijne vergist zich. Geschikte vrouwen zijn er gewoon te weinig in het bedrijfsleven. Waarschijnlijk omdat ze in een cruciaal deel van hun carrière hun prioriteiten bij het gezin en hun kinderen hebben gelegd.
Wilders kreeg ook een veeg uit de pan. We kunnen regelmatig in de krant lezen dat het Front National en andere Europese rechtse partijen hun racistische trekjes aan het verliezen zijn en zich binnen het kader van de humanistische waarden aan het voegen zijn. Dat is de verdienste van mensen als Wilders en Marine Le Pen. Maar in de rubriek van Heijne was het weer allemaal duistere kanten van de islam en discriminatie, uitsluiting, haatzaaierij alsof er nooit een proces tegen Wilders gevoerd en verloren was en er geen tweede op komst was.
Bas Heijne is columnist in de partijkrant van de PvdA en een beetje een oude zeur. Hij schreef in diezelfde tijd over het rapport van de commissie Melkert en geef U een citaat als voorbeeld van het soort Nederlands dat hij schrijft:
‘De afgelopen decennia is de burger immers verworden tot een optel- en aftreksom. Alle immateriële dromen en verlangens over mens en maatschappij zijn door het populisme op de flanken gekaapt’. Ik vind zo ’n zin lelijk en begrijp hem ook niet helemaal.
Heijne vindt dat de PvdA weer de beginselpartij moet worden die in de tijd van Den Uijl aan ideologische bevlogenheid de voorrang heeft gegeven boven laag-bij-de-grondse common sense.
De tekst van het rapport Melkert vertoont een zelfde soort taalgebruik als het citaat van Heijne, de soort waarvan Graf Metternich zei dat het ein laut tonendes Nichts was.
‘Financialisering’ en korte termijn gaan ten koste van bredere afweging en evenwicht op lange termijn. Economische, sociale en ecologische vraagstukken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door ze in hun onderlinge samenhang aan te pakken, ontstaat een nieuw en hoopgevend perspectief. Toenemende ongelijkheid remt productiviteit en creativiteit. Ongeremde productie en consumptie ondermijnen de veerkracht van de aarde. De korte termijn vooruitzichten voor de Europese en Nederlandse economie wijzen op voortdurende stagnatie.
Dat soort taal en ik heb er een hekel aan.
Bas Heijne is de typische Nederlandse intellectueel. Zo een die zijn dagelijkse stukjes het liefst in zijn Jordanese stamkroeg schrijft, met een pilsje voor zijn neus. Zijn oppervlakkige gebabbel ging een andere keer over een man met een baard, die op het Songfestival in een jurk was verschenen. Die vergeleek hij met een Marokkaanse rapper die teksten gebruikt waar de honden geen brood van lusten: ‘ik haat die fokking joden meer dan nazi’s: dat soort teksten.
De Oostenrijker en die Marokkaan leven allebei in hun eigen bubbel, vond hij. Helemaal duidelijk vond ik die uitspraak niet. Bedoelde hij nu dat ze allebei haat verspreiden? De moslim door met zijn raps de etnische haat aan te wakkeren die in zijn gemeenschap leeft? De travestiet door zich openlijk volgens zijn voorkeur te gedragen en daardoor de woede op te wekken van Poetin aanhangers en moslims? Ziet Heijne dan niet dat de Oostenrijker een eenling is waar de samenleving over glimlacht en doorloopt, maar dat de moslims in Europa een majeur probleem vormen?
Ik vind dat zo’n vergelijking als tussen die Oostenrijker en de moslim rapper in een behoorlijke krant niet moet worden gemaakt. Het is bewuste misleiding. Bas Heijne is er altijd als de kippen bij als Wilders iets beweerd heeft dat in de verte als smalend tegenover Marokkanen kan worden aangemerkt. Als Marokkanen en andere moslims blijk geven van een perverse haat tegenover joden, dan vindt Heijne dat iets om bij te gapen.
Het gaat niet aan om een individu minderwaardig te vinden omdat hij een jood is of een Marokkaan, maar ik zie niet in wat er op tegen is om een van de ontvoerders van Heineken minderwaardig te noemen. Hetzelfde geldt voor een rapper die oproept tot haat tegen joden. Crimineel mag ook van mij, maar dat is een kwestie van woordvoorkeur en niet van woordbetekenis.
Als het Noorse Nobelcomité president Obama of Moeder Teresa een vredesprijs geeft, dan is dat niet omdat die beiden iets duidelijks aan de wereldvrede hebben bijgedragen, maar puur omdat men ze als mensen hoger inschat dan het gemiddelde en ze een goed voorbeeld vindt voor anderen. Maar er zijn ook mensen die vinden dat je van niemand zeggen mag dat die meer of minder waard is dan een ander. Ook niet van het soort rappers waar Heijne alleen maar verveeld naar kan luisteren.
Wilders heeft gelijk als hij erop wijst dat de Marokkaanse gemeenschap in Nederland te weinig doet om joden en homo’s tegen Marokkaanse jongeren te beschermen en daarmee de verantwoordelijkheid voor dat gedrag op de eigen schouders laadt.
Ik was erbij toen rond de eeuwwisseling bij een Marokkaanse protestmars een jood met een keppeltje op zijn hoofd door Marokkanen werd achtervolgd tot hij Krasnapolsky in vluchtte. Dat beeld staat nog op mijn netvlies en sindsdien kan ik begrip op brengen voor mensen die dat soort haat uit Nederland willen bannen met alle middelen die dat vraagt. Als zou blijken dat de enige manier om dat te doen is er voor te zorgen dat er minder Marokkanen komen, dan moet dat maar.
Ik had over dit onderwerp een gesprek met een Marokkaanse taxi chauffeur, die mij verzekerde dat er genoeg Marokkanen zijn die niets van dit soort haat en geweld moeten hebben. Maar die durven dat niet openlijk zeggen, omdat ze dan als renegaat worden beschouwd door hun buren. Dat is precies wat ik bedoel. Het gaat niet om individuele Marokkanen. Dat zijn net zulke mensen als wij allemaal. Het gaat om de Marokkaanse gemeenschap. Die hoort hier niet thuis en dat is goed beschouwd wat Wilders zegt.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in allochtonen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s