Hongarije.

Bij een onderzoek op het internet wie men de belangrijkste dirigenten vond uit de tweede helft van de vorige eeuw, werden Von Karajan, Bernstein en Toscanini het meest genoemd, maar Frits Reiner, Georg Solti en Antal Dorati veel minder. Dat zijn mijn favorieten. Persoonlijk vind ik Dorati en Solti de allergrootsten, vergelijkbaar met Walter en Klemperer en zeker veel interessanter dan Bernstein of Von Karajan, al vind ik het moeilijk uit te leggen waarom ik dat vindt.
Ik begrijp beter waarom veel mensen zo weinig moeten hebben van Von Karajan, al zouden die mensen andere gedachten kunnen krijgen als ze zijn late Bruckneruitvoeringen zouden horen. Het was in zijn jonge jaren vooral veel uiterlijk vertoon en meer aandacht voor de dirigent dan voor de componist.
Maar Dorati is in veel opzichten een anti-Von Karajan en Solti is een muzikaal genie. Als U ooit moeite gehad heeft om Stravinsky te begrijpen dan moet U de Solti uitvoeringen van Pétrouchka en Jeu des Cartes beluisteren.
Ik heb Dorati in 1988, het jaar dat hij overleed, gehoord in het Concertgebouw. Toen moest hij praktisch het podium op worden gedragen. Hij kon nog maar de meest minimalistische bewegingen maken en toch heeft hij me die avond bekeerd tot Haydn, wiens symfonieën ik eerder voor pure amusementsmuziek had gehouden. Het zijn de ritmes die altijd precies kloppen en de helderheid waarmee de bedoelingen van de componist over het voetlicht komen, de balans die hij in het orkest weet aan te brengen, die hem tot een van de allergrootsten maken, in mijn ogen.
Maar Solti is de dirigent die U beter dan wie ook de weg kan wijzen in Wagner en de vroeg twintigste eeuwse muziek. Bartok, Dorati en Solti, we hebben Hongarije veel te danken.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in Muziek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

