Schakende dominees.

Een van de redenen waarom het CDA het zo slecht doet is volgens mij de dominees die ze daar als voorzitters hebben. Dominees wil je toch liever buiten de politiek houden?
Toch waren de dominees in mijn familie eigenlijk best aardige mensen. Ik kende ze alleen van buiten de kerk en dat scheelde. Een keer maar ben ik naar een protestantse dienst geweest. Er was een verre nicht van mijn moeder die ergens in een klein plaatsje in het Noorden werd beroepen, toen ik een jochie was van een jaar of zeven. We zijn er toen naar toe gereisd, wat niet niks was in die tijd, vlak na de oorlog. Van die tante herinner ik me niet zo veel, maar wel van de kerk en van die preek, die zo lang duurde. Wij woonden in Roermond, waar Van Rey toen nog een baby was en waar de katholieke kerk in volle glorie regeerde.
Niet dat ik daar nu zo veel mee had, met katholieke kerken, maar het was toch beter dan zo’n protestantse toestand en het was er ook veel minder koud. In Roermond werd behoorlijk gezongen en die kerk daar op dat Munsterplein was mooi om te zien, van buiten en van binnen. Dat had je als kind toch ook wel in de gaten. Dat kerkje daar op die terp in Friesland was kaal en leeg en de mensen zongen er hard en vals en het regende er. Ik vond het niets.
Ik had een oom die dominee was in Heerlen en dat was een vriendelijke man. Hij had een Limburgs accent, zoals dat hoorde, die was oké. De zielzorger van mijn moeder, dominee Dresselhuys, die wel eens bij ons op bezoek kwam, was een beetje stijfjes vond ik. Eigenlijk weinig op aan te merken op die man. Maar ik hoefde gelukkig niet mee naar zijn dienst.
Ik ben van nature niet erg gelovig, ook als kind al niet, maar het katholieke geloof van mijn vader heb ik altijd veel echter gevonden dan het protestantse van mijn moeder. Het had meer stijl, het was volwassener als het ware.
In Roermond was iedereen katholiek. Ik denk dat er niet meer dan honderd protestanten waren in heel Roermond. En twee dominees. Behalve Dresselhuys had je ook nog dominee Mager of Nagel of zoiets. Hoe goed hij als dominee was weet ik niet, maar hij kon goed schaken. Ik heb maar een keer tegen hem gespeeld. Maar veel anders dan schaken viel er voor hem misschien ook niet te doen daar in Roermond.
Mijn moeder was Nederlandse Hervormd, maar de meeste buren wisten helemaal niet was dat was. De vrouw van Wim Kasdorp was protestants of communistisch of zoiets. Oké mens, dat wel, maar dat communisme was toch raar. Een verschil tussen protestanten en communisten werd er bij ons niet gemaakt in die tijd. Ze waren vreemd en niet Roermonds en dat maakte ze hetzelfde!

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in geloof, herinneringen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

