Moskeeën.

In Nederland staan een kleine vijf honderd moskeeën[1] waarvan rond de dertig opvallende hoge minaretten hebben, stijl Midden Oosten. Het is dat soort minaretten waartegen de Zwitsers, maar ook in Nederland werkzame Arabische architecten zich verzetten. Om dezelfde reden overigens: ze horen hier niet thuis en ze hebben geen functie. Ze dienden in de middeleeuwen om de gelovigen vijf keer per dag op te roepen voor het gebed, maar die functie heeft de minaret niet meer. Mensen hebben horloges en wie door de moskee wil worden gewaarschuwd laat zich een sms’je sturen.
Datzelfde verlies aan functie geldt voor de kerkklok, die dan ook alleen maar geluid wordt waar de bevolking er uit traditionele overwegingen op gesteld is om het geluid te horen. Om een nieuwe traditie te beginnen waar nu geen enkele functie meer voor bestaat, daar krijgt niemand de handen voor op mekaar bij een meerderheid van Zwitsers en andere Europeanen.
De reden waarom gemeenteraden en andere autoriteiten toch te porren zijn geweest voor de bouw van minaretten in Nederland is de gelijkheidsidee, versterkt door het mensenrecht van de vrijheid van godsdienst.
Zoals bekend hechten de islamisten sterke waarde aan de koran en de hadith als de exclusieve kenbronnen van hun geloof. Wat daar niet in te vinden is hoort volgens hen niet tot hun godsdienst. Van een voorschrift over minaretten is in de Koran geen sprake, in tegenstelling bijvoorbeeld tot de zedige kleding van vrouwen, die wel degelijk wordt voorgeschreven al staat er niet in de Koran wat we daar hier en nu in Nederland onder horen te verstaan.
In de Hadith worden minaretten wel vermeld maar niet als een noodzakelijke component van een moskee. Er is dus geen reden die aan godsdienst of mensenrechten kan worden ontleend om de bouw van moskeeën toe te staan. Er zijn goede redenen om die bouw niet toe te staan en eigenlijk ook wel om de bestaande minaretten weer af te breken.
Nederlandse voorstanders van de bouw van moskeeën met minaretten hebben vaak commerciële redenen naast de meer openlijk geuite humanistische, die gebaseerd worden op de mensenrechten. Ze zijn bang voor een boycot van hun waren in moslimlanden. Zo’n boycot kan inderdaad niet worden uitgesloten als de Nederlandse imams er werk van zouden maken, maar men moet een boycot maar zien als een stap vooruit vergeleken bij het geweld dat ook onder omstandigheden tegen westerse personen en hun eigendommen werd aangewend.
Ik denk dan aan de publicatie van de Duivelsverzen en aan de Deense cartoonrel. In elk geval lijkt het een stap te ver om onder dreiging van geweld of vanwege de commercie in Nederland het stedelijk landschap voor honderd jaar of meer te laten ontsieren. Laat de voorstanders van lelijke minaretten liever gaan kijken in de Amsterdamse Transvaalbuurt hoe het ook anders kan. Daar staat een prachtige moskee annex verenigingsgebouw zonder minaret. Dan zijn ze hoop ik genezen van hun behoefte aan suikertaarten, zoals er een te zien is in de buurt van Blijdorp bij de entree van Rotterdam, vanuit het noorden.
De discussie tussen voor- en tegenstanders van de minarettenbouw ontaardt al snel in scheldpartijen over en weer. De voorstanders noemen de tegenstanders racisten (?!) en omgekeerd worden de voorstanders voor multiculti ‘s uitgemaakt, wat inderdaad een lelijk scheldwoord is.
Een vriend van me is bezig met een historisch onderzoek naar de periode tussen de ineenstorting van het Turkse sultanaat en de restauratie van Ataturk. Een van zijn voorlopige conclusies is dat de etnische conflicten die daar een belangrijke rol bij speelden alleen oplosbaar bleken als beide partijen zich in gelijke mate onverdraagzaam toonden. Dan schoten ze aan beide kanten wat op wanneer er een vrede of wapenstilstand werd gesloten. Was er één onverdraagzaam en de ander vredelievend dan eindigde het in altijd het vertrek van de vredelievende partij.
[1] In Turkije, dat veel groter is dan Nederland en waar meer praktiserende christenen wonen dan hier, zijn er maar 270 officiële christelijke kerken. Daarnaast zijn een paar van de mooiste oude kerken omgebouwd tot moskee.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in geloof. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s