Staatkundige constructies.

Een van de manieren waarop een nationale staat zich onderscheidt van een staatkundige constructie als de Europese Unie of de Verenigde Naties, is door het handhaven van wetten. De EU en de VN kennen ook wel voorschriften. Die gelden voor de lidstaten maar werken een enkele keer ook wel eens rechtstreeks voor de bewoners van die lidstaten. Kenmerkend voor de internationale organisaties is dat zij hun eigen regels niet afdwingen. Daarvoor zijn ze afhankelijk van de autoriteiten in de lidstaten. Goed beschouwd is het onderscheidende kenmerk van een staat het monopolie op het afdwingen van regels, wat ook wel het geweldsmonopolie wordt genoemd.

Overheden waarvan het gezag door de inwoners als legitiem wordt aanvaard, zijn autonoom. Ze kunnen wetten uitvaardigen en afdwingen zonder daarover aan autoriteiten buiten zich zelf verantwoording af te hoeven leggen. Ze kunnen zich door bilaterale of multilaterale verdragen verplichten jegens andere staten om zich in hun wetgeving en wetshandhaving op een overeengekomen manier te gedragen, maar zulke verdragen zijn opzegbaar. Het beëindigen van een legitiem en autonoom staatsverband is alleen mogelijk door een revolutie.

De EU heeft op sommige punten een grote invloed in Nederland, zelfs zo dat Nederlandse wetten er geheel of gedeeltelijk door buiten werking kunnen worden gesteld, maar dat is een voorwaardelijk buiten werking stellen. Willen we het met zijn allen niet meer en treden we uit de EU, dan is het met de overheersende invloed van de Eu regels weer afgelopen.
Zwitserland is geen lid van de EU of van de VN en heeft daar in de praktijk maar weinig last van.

Voor ons land zou het opzeggen van het lidmaatschap van de VN weinig gevolgen hebben, maar met een opzegging van de EU ligt dat anders.
We zijn vanaf 1956 lid en waren bij de oprichting betrokken. Onze economie en wetgeving en onze infrastructuur is zo met die van de andere oude EU staten verweven, dat een uittreding ingrijpende en onvoorzienbare gevolgen zou hebben. We moeten het daarom niet te lichtvaardig doen, maar het is goed te bedenken dat het kan als een ultimum remedium, wanneer belangrijke nationale belangen worden bedreigd, als de nadelen, integraal en op lange duur gemeten, groter lijken te worden dan de voordelen. Dat is nu niet zo en in de voorzienbare toekomst niet zo, maar dat het zou kunnen is geruststellend.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in europa, Organisaties, overheid, Verenigde Naties. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s