Het Zeemanlaboratorium.

Ik zag laatst een artikel in de krant waarbij iemand zijn verbazing uitsprak dat de speciale relativiteitstheorie van Einstein zo veel meer ophef heeft gemaakt dan de contractie theorie van Hendrik Lorentz, terwijl de wiskunde die Einstein gebruikte toch rechtstreeks ontleend was aan die van Lorentz. De reden die de schrijver er zelf voor gaf lijkt mij de juiste te zijn. De theorie van Einstein was fraaier en zo dacht Lorentz er zelf ook over. Natuur- en wiskunde hebben beide iets esthetisch en vaak verkiest men de ene theorie of oplossing boven de andere alleen om redenen van esthetiek. Wie een van die twee vakken met succes heeft gestudeerd houdt alleen al om die reden aan de studie goede herinneringen over.
Lorentz en Zeeman kregen de Nobelprijs voor natuurkunde samen, hoewel Lorentz duidelijk de grotere was van de twee. Toch zijn veel Amsterdamse natuurkundigen er trots op in het Zeemanlaboratorium te hebben gewerkt. Ik woon tegenwoordig in een appartement, dat in dat laboratorium is gebouwd nadat de UvA het gebouw had afgestoten. Het is me al verschillende keren overkomen dat ik voor mijn deur stond, sleutel in de hand en ik iemand met zo’n blik van weemoed naar het gebouw zag kijken. Ik vraag dan of hij even binnen wil komen om het gebouw te zien en meestal willen ze dat. Dan krijg ik meestal verhalen te horen over hoe het hier vroeger was en een compliment over de staat waarin het tegenwoordig verkeert. Dat zijn aardige ontmoetingen.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in zo maar wat. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

