Waarom Marcouch niet en Aboetaleb wel.

Waarom is iedereen tevreden met Aboetaleb als burgemeester van Rotterdam en eigenlijk geen normaal mens met de voordracht van Marcouch tot burgemeester van Arnhem? Zelfs Wilders, die oorspronkelijk tegen een Arabische burgemeester was, zul je geen kwaad woord meer horen zeggen over Aboetaleb. Wie zulke zware kritiek op hem hebben dat hij constante bewaking nodig heeft, dat zijn de eigen Marokkaanse moslim broeders van de man.
Makkelijk uit te leggen is dat niet, maar waar het op neer komt is dat Nederlanders Aboutaleb een fatsoenlijke man vinden en Marcouch niet. Toch is er niets speciaals wat Marcouch gedaan heeft waar je van zeggen kunt dat het niet deugt. Het is meer de combinatie van wat hij allemaal zegt en doet die de mensen wantrouwig maakt
Dat de gemeenteraad in Arnhem hem voordraagt wordt algemeen gezien als een progressieve move, waar de bevolking daar het niet mee eens is, maar waar de politiek in Arnhem mee meent te kunnen scoren.

Wat men in het algemeen tegen Marcouch heeft is dat hij in de loop van de jaren te veel tegenstrijdige opvattingen heeft aangehangen en uitgedragen. Zo heeft hij ooit subsidie aangevraagd voor een conferentie waar Yusuf al-Qaradawi zou komen spreken. Dat is een voorman van de Internationale Moslimbroederschap, een verwerpelijke organisatie. De gemeente wees de aanvraag af, onder meer omdat Al-Qaradawi homoseksualiteit veroordeelde. Marcouch is heel religieus opgevoed en zat in zijn jonge jaren in een vereniging die affiniteit had met deze Moslimbroederschap. Maar hij volgde een hbo opleiding maatschappijleer en het is waarschijnlijk dat hij daar progressievere opvattingen heeft opgedaan..
In de ‘homonota’, waarmee hij later discriminatie van homoseksuelen binnen de islam bespreekbaar wilde maken, staat dat acceptatie van homoseksualiteit een van de toetsstenen van tolerantie is. Heel wat anders dus dan Al-Qaradawi indertijd.
Als Kamerlid diende hij een initiatiefwetsvoorstel in om verbale intimidatie van vrouwen en homo’s op straat strafbaar te stellen. Weer een stap verder dus in de andere richting. Ook bepleitte hij later een wettelijk verbod op salafistische organisaties.
Marcouch vindt nu dat de politie meer Turks- en Arabischtalige agenten moet aantrekken en de Nederlandse steden meer burgemeesters met gevoel voor de islamcultuur. De belangrijkste doelgroep van de politie spreekt tegenwoordig een andere taal dan de reguliere bevolking, heeft andere codes en gewoonten, hun omgangsvormen zijn anders en veel vaker gebaseerd op hun familienaam, hun etnische achtergrond, of oude stamverbanden (…). Aldus Marcouch.
Als je de ideologie van de PVV aanhangt – vindt hij – en mensen ongelijk behandelt zodat er voor moslims geen plek is in Nederland, dan hanteer je waarden die niet passen bij de politie. Dan heb je er dus niets te zoeken.

Wat je niet vaak hoort of leest in de media, is dat van Nederlandse moslim terreur-verdachten een flink deel zijn opleiding heeft gehad in het leger of bij de Nederlandse politie. Men wil geloof ik liever een discussie vermijden over de vraag of het wel zo verstandig is om vreemde etniciteiten in alle opzichten het zelfde te behandelen als autochtone Nederlanders.

Die gelijke behandeling van andere culturen en godsdiensten is onderdeel van de humanistische ideologie. Als we die ideologie niet hadden, was er überhaupt van grootschalige immigratie geen sprake geweest. Nu we zowel met het humanisme als met de immigranten zitten, kunnen we eigenlijk niet veel meer dan incidenteel een geweldmisdrijf vervolgen en als de betrokkene wordt veroordeel hem een tijdje vastzetten. Op het toegenomen geweld in de samenleving heeft dat nauwelijks effect.
Dat het humanisme zijn langste tijd gehad heeft, staat intussen wel vast. We zullen van zeven miljard mensen op de wereld terug moeten naar twee of nog wat minder en hoe dat met handhaving van het humanisme zou moeten, is niet goed te zien.
Het humanisme in zijn bestaande vorm is een gevolg van de beide wereldoorlogen. Het geweld van die oorlogen heeft de mensen in dit deel van de wereld zo aangegrepen dat we gekozen hebben voor een soort negatief van het nationaal socialisme. Alles waar de nazi ’s voor stonden, veroordelen we nu 100% en zoals het zo vaak gaat met dit soort blinde reacties, je slaat dan door. Nooit meer oorlog; vrede op aarde, niet alleen voor mensen van goede wil maar voor iedereen.
Het is duidelijk dat de vreedzame rechtsstaat, die we dertig jaar geleden hier nog hadden, druk bezig is in elkaar te zakken onder het geweld en de criminaliteit van de moslim import. Moslim gemeenschappen weer buiten zetten en onderscheid maken tussen goedwillende en kwaadwillende moslimgroepen, dat is iets waar de humanisten niet op zijn ingesteld. Als mensen belangrijke normen schenden hebben we daarvoor het strafrecht. Maar ons strafrecht is alleen geschikt voor individuen. Groepen kun je er niet mee aanpakken en ook het aantal individuen dat kan worden berecht is heel beperkt. Het systeem is alleen geschikt voor incidenten en schiet te kort als middel tegen normschendingen op grote schaal.
Ik denk dat iedereen in zijn omgeving wel een paar moslims kent met wie hij goed overweg kan en de neiging bestaat dan om te de denken dat het allemaal zo ’n vaart niet loopt. Maar het is goed om je te realiseren dat het juist de goedwillende moslims zijn die het meeste te lijden hebben onder de aanwezigheid van grote groepen kwaadwillenden. Van die groepen moeten we af en dat impliceert dat het humanisme zal moeten veranderen. We hebben een ideologie nodig die het ons toestaan weer verschil te maken tussen etniciteiten die wel en die niet deugen en die ons in staat stelt om wijken met een gewelddadige en criminele mentaliteit uit het land te bannen.
Een dergelijke verandering kan een land niet op eigen houtje. Daar moet de hele westerse samenleving bij betrokken worden en dat houdt in dat zoiets behoorlijk lang kan gaan duren. Dat is jammer want hoe eerder je het probleem aanpakt hoe minder zwaar de gevolgen zijn. Wacht je er te lang mee dan staat je een volwassen burgeroorlog te wachten. Doe je het op tijd, dan beschik je nog over de middelen om de mensen die je uit Europa verbant op een andere plek aan een bestaan te helpen. Dat zou de hele operatie wel een stuk gemakkelijker maken.

In 2009 mengde Marcouch zich in het Amsterdamse herindelingsdebat met een notitie waarin hij pleitte voor een fusie van zijn stadsdeel Slotervaart met drie andere stadsdelen aan de westzijde van Amsterdam. ‘Nieuw-West kan zich dan toe gaan leggen op de integratie van immigranten (…) Er kan een bloeiende moslimgemeenschap ontstaan met voldoende sociaal kapitaal. De moslim minderheid wordt dan als het ware een pluspunt.’
Waar Marcouch voor lijkt te staan op het moment is een versterking van de moslim identiteit in de grote steden en in de organisaties binnen de overheid die het meeste met moslims te maken hebben.
Het lijkt me juist dat als je dit soort criterium wilt hanteren voor je politie mensen, met name dus dat ze moeten kunnen begrijpen wat er in de moslim onderwereld omgaat, dat je dan het beste je mensen kunt selecteren uit diezelfde groep. Maar hoe zorg je er dan voor dat die politiemensen de wet handhaven in plaats van hand-en-spandiensten verrichten voor hun delinquente makkers? Is dit niet precies de weg waarlangs de politie gecorrumpeerd wordt?

Marcouch vindt de opvatting van Wilders dat dit soort criminelen het land uit moeten ongrondwettig. Hij meent dat politiemensen afstand horen te nemen van Wilders.
Persoonlijk vind ik Marcouch het levende voorbeeld van schijnintegratie. Hij spreekt goed Nederlands en heeft kennelijk nu ook een meerderheid van Arnhemse gemeenteraadsleden kunnen overtuigen dat hij het goed voor heeft met Nederland. Maar ik denk dat zijn idee om twee verschillende bevolkingsgroepen naast elkaar te hebben in Nederland met ieder hun eigen taal en cultuur op oorlog uit zal draaien. Met name als binnen de moslimcultuur het gebruik van geweld en andere vormen van criminaliteit tegen Nederlanders als geoorloofd wordt beschouwd.
Ik ben het dus met Wilders eens dat we moeten zorgen voor gepaste middelen waarmee we criminele Marokkanen uit dit land kunnen verwijderen en hoe eerder we dat organiseren hoe beter.
Het is niet dat ik denk dat dit gemakkelijk of ongevaarlijk gaat worden. Integendeel, ik weet dat het een hele dure en ook een hele precaire operatie zal worden. Ook dat Nederland het niet op eigen houtje af zal kunnen en en andere Noord Europese landen nodig heeft die het met ons eens moeten zijn. Maar het soort moslims, waar Marcouch zich toe rekent kunnen we onmogelijk in dit land laten blijven. Dat loopt niet goed af.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in allochtonen, Midden Oosten, Nederland. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s