Moslims. christenen en joden.

De kern van de leer van Jezus van Nazareth is de Bergrede, die U terug kunt vinden in Mattheus 5-7.
Die Bergrede is een even duidelijke afwijking van de leer van de joodse thora als de koran dat later werd van christendom en jodendom beide.
Ook al zegt de spreker met veel nadruk dat het niet zijn bedoeling is om aan de oude leer een tittel of jota te veranderen, dat Jezus de leer van de thora hier een draai geeft is toch onmiskenbaar.
Die ontkenning is daarom zo aardig omdat het aangeeft dat hij niet wars is van een leugentje om bestwil en dat je niet alles wat hij zegt te letterlijk moet nemen. Dat onplechtige dat veel van zijn optreden kenmerkt is er in de christelijke leer, zoals die later vanuit Rome en Byzantium werd uitgedragen, helemaal uitgeraakt.
Kerkgeleerden hebben er altijd moeite meer gehad. In zo’n mooi verhaal als dat van de verloren zoon waar iemand wordt gefêteerd, die een paar jaar lang behoorlijk de bloemetjes buiten heeft gezet en dan, als hij door al zijn geld heen is met een berouwvol gezicht bij zijn ouders terug komt, dat begrijpen ze niet helemaal. Een andere broer die al die tijd het werk alleen heeft moeten opknappen heeft de pest in. Al die brave geleerden geven hem in stilte gelijk, maar Jezus heeft begrip voor de ouders die hun verloren geacht kind weer terug zien.
Ook dat verhaal over die Samaritaanse vrouw die in zijn leer geïnteresseerd is maar eigenlijk niet in aanmerking komt omdat ze niet joods is. Jezus laat zich overtuigen dat ze een punt heeft. Ook dat is in strijd met de thora die etnisch exclusief is, maar Jezus is minder consequent en plechtig dan de heilige figuur waar de kerkleraren hem voor houden.
De godsdiensten van joden, christenen en moslims hebben veel meer gemeen dan alleen dat het alle drie monotheïstische godsdiensten zijn. Zij liggen in elkaars verlengde. Om zich tegen de joden af te zetten leggen christenen de nadruk op hun eigen Nieuwe Testament dat door de joden niet wordt aanvaard en de moslims op de koran waar zowel joden en christenen dan weer niet in geloven. Maar alle drie geloven ze in de wet en de profeten zoals die in de heilige boeken van de joden worden beschreven en Jezus van Nazareth is de op een na belangrijkste profeet van de islam. De christenheid heeft de joodse Heilige Schrift als haar eigen leer aanvaard onder de naam Oude Testament. Maar ook de Koran staat vol met verwijzingen naar de joodse Bijbel en erkent de christelijke godsgezant Johannes de Doper. Christenen en joden zijn voor de Koran geen ongelovigen maar, al zijn het deelgenoten in de bijbel, in zekere zin erger dan ongelovigen: zij weigeren het sluitstuk te aanvaarden. Bovendien hebben hun voorgangers en wetsuitlegers delen van openbaring vervalst. Zij doen de profeten Jezus en Mozes onrecht aan. Zoals eerder de christenen de joden behandelden als mensen die van het rechte pad waren afgedwaald, zo zag Mohammed dat joden en christenen de enige ware versie van het gemeenschappelijke geloof van de hand wezen.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in geloof. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s