George W. Bush, maar het kon nog erger.

Hillary Clinton zag ik de Amerikaanse verkiezingen liever verliezen dan Donald Trump, al vond ik ze allebei behoorlijk erg. In het verleden is er maar één kandidaat geweest die ik erger vond. Dat was Al Gore. Als er ooit een onbetrouwbaarder en schijnheiliger kandidaat dan die vicepresident van Bill Clinton is geweest, dan heb ik die gemist. Ik heb sinds 1960 alle verkiezing campagnes op de voet gevolgd, soms in de VS, soms vanuit Nederland. Ik moest voor mijn werk regelmatig in de VS zijn en kende daar nogal wat mensen. Ik ben mijn leven lang goed op de hoogte geweest van wat er speelde in dat land en ook na mijn pensionering, kwam ik er nog wel, omdat een van mijn kinderen met een Amerikaan is getrouwd en aan de westkust woont. En ik verzeker U, erger dan Al Gore is er geen geweest.
Hij moest het in 2000 opnemen tegen de minst competente, maar tegelijk ook aardigste kandidaat die ik me kan herinneren, George W. Bush. Die is met afstand de minst begaafde van de zes kinderen van George sr. en Barbara Bush, maar hij is wel serieus en toegewijd.
Gore had op papier alles mee om die strijd te winnen. Een tegenkandidaat die niemand helemaal serieus nam. Twee periodes als vicepresident en daarvoor al was hij congreslid en senator geweest voor Tennessee. Hij was een van de eerste politici die zich meester maakte van het milieu issue dat juist in die tijd snel aan populariteit won. Hij had de steun van de media en het progressieve establishment.
Maar gewone mensen lustten hem niet. Ze hadden zo genoeg van Gore, dat hij toch nog verloor. En die gewone mensen hadden gelijk, al kan niemand volhouden dat Amerika goed af geweest is met George W. Bush als president.
Vanaf het moment dat de vliegtuigen op september 11th de Twin Towers in vlogen is onder Bush alles verkeerd gelopen. Eerst kwam de tweede Irakoorlog. Toen de oorlog in Afghanistan. Die twee oorlogen hebben per saldo meer voorzienbare en onnodige schade opgeleverd dan welke oorlog ook, die Amerika ooit gevoerd heeft. En dat is inclusief de wereldoorlogen en de Vietnamoorlog van Kennedy en Johnson.
Het waren beide oorlogen die niet langer dan een paar weken hadden horen te duren, waarin een maximum aan schade aan de tegenstander had moeten worden toegebracht en waarin de VS zich vervolgens weer terug had dienen terug te trekken. Het tegenovergestelde gebeurde. Bush voerde oorlogen die jaren duurden en waar de levens van de tegenstanders zo veel mogelijk werden gespaard. Dat zijn goede bedoelingen waarvoor je misschien in de hemel komen kunt, maar de schade die je je land ermee aandoet is enorm.
Bush was de man die het begrip ´axis of evil´ uitvond, waar hij Iraq, Iran and Noord Korea mee bedoelde. Onzin, natuurlijk. Er zijn meer slechte dan goede regeringen op de wereld, maar het is niet de taak van de president van de VS om kruisvaarten te organiseren. Hij is er om de belangen van zijn land te behartigen.
Er is weinig dat Bush gedaan heeft in de acht jaar dat hij in het Witte Huis zat, waar de VS achteraf trots op kunnen zijn geweest of genoegen aan hebben beleefd. In November 2008 werden in één maand tijd 500,000 banen verloren, het grootste verlies aan banen in de VS in 34 jaar. Aan het einde van zijn presidentiele periode waren er in totaal 2,6 miljoen banen minder dan toe hij begon. Niet helemaal zo erg als Obama, maar veel scheelt het toch niet. Hij is verantwoordelijk geweest voor een medicare wet die zeven biljoen dollar heeft gekost, een zeven met twaalf nullen en voor een flink deel onnodig. Zijn Clear Skies act werd gelukkig verworpen, maar die zou naar alle waarschijnlijkheid de luchtvervuiling vergroot hebben in plaats van teruggedrongen. In de eerste vijf jaar van zijn presidentschap kwamen er acht miljoen nutteloze immigranten de grenzen over, meer dan in één eerdere vijfjaars periode in de geschiedenis van het land. De schade van de orkaan Katrina is veel groter geweest dan nodig was, omdat de noodhulp verkeerd was georganiseerd. Dan hebben we het schandaal gehad van de twaalf ontslagen US attorneys en van de waterboarding die George W als martelmethode bij ondervragingen heeft toegestaan, in zijn onschuld.
Nee, het liep eigenlijk allemaal fout onder zijn presidentschap maar toch zou ik niet graag Al Gore in zijn plaats hebben gezien.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in Amerika, herinneringen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

