Tour de France.

De laatste jaren heb ik niet of nauwelijks naar de Tour gekeken op de TV. Dat is niet vanwege Christopher Froome, die mij een sympathiekere tourwinnaar lijkt dan Eddy Merkx of Bernard Hinault, maar vanwege Mart Smeets, die door de NOS in het zadel wordt gehouden, terwijl hij ons een generatie lang heeft voorgelogen.
Die man heeft jaren achter elkaar de wereld bedrogen door het dopingprobleem onder tafel te schuiven, terwijl hij als ‘zoon van een directeur’, zoals hij zich zelf pleegt te noemen, uitstekend op de hoogte was van de verplichtingen die hij in dat opzicht had tegenover zijn kijkende en luisterende publiek.
De naam Smeets stamt uit Limburg en/of het Rijnland en is het equivalent van het Nederlandse Smits. In Duitsland wordt het Schmetz geschreven maar je spreekt het ’t zelfde uit: Sjmeetz.
In Roermond was in mijn jonge jaren een Smeets de directeur van Smeets Meelmolen en toen ik studeerde was M.J.H. Smeets uit Tilburg een van de twee of drie echte coryfeeën in mijn vak. Schmetz Naaldenfabriek uit Herzogenrath neemt in zijn eentje een majeur deel voor haar rekening van de wereld productie van industriële naaimachine naalden. Ik bedoel maar, Mart Smeets heeft gelijk. Zijn naam betekent wat, zij het in een geografisch beperkt gebied.
Ik heb deze Mart Smeets een paar jaar geleden nog een keer zien optreden in zijn programma en daarin hield hij niet op om vraagtekens te zetten achter de prestaties van Christopher Froome. Alsof hij met terugwerkende kracht zijn zwijgzaamheid uit het verleden wilde corrigeren. En zeker weten doe je het natuurlijk nooit, maar mijn indruk was toch dat we in deze Froome met een zuiver rijdende renner van doen hadden en dat de verdachtmakingen van Smeets nergens op sloegen. Hoe dan ook, om dit soort persoonlijke verdachtmakingen te uiten en niet toe te lichten lijkt het tegenovergestelde van wat hij al die jaren ervoor heeft gedaan maar moreel gesproken is het hetzelfde. Die man deugt gewoon niet erg, als ik het kort mag samenvatten.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in ethiek, sport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

