Je ziet eens wat anders.

Normaal ga ik zaterdags fietsen, maar die dag sneeuwde het en leek het me daar wat te glad voor. Ik ben met mijn fietsmaatje op de tram gestapt en naar Amsterdam West gegaan. Daar hebben we rondgewandeld en ik vond het een bijzondere ervaring..
Het was winter en de bomen waren kaal, maar je kon zien dat het daar een parklandschap is. De huizen die er staan zien er allemaal eerste klas uit. Als U mij vraagt, waar doet het je aan denken dan zeg ik aan een van de betere buurten in Georgetown, bij Washington D.C.
Wat er woont, zijn in meerderheid moslim immigranten en het deel van de oorspronkelijke autochtone bewoners van Nieuw West, dat zich nog niet weg heeft laten pesten. De mensen die in al die prachtige flats wonen krijgen huursubsidie en alles bij elkaar moet het een van de duurste projecten zijn geweest die Amsterdam ooit heeft uitgevoerd, met geld van U en mij, van de belastingbetalers.
Je hoort of leest er heel weinig over en als je er zelf gaat kijken, zoals ik dus deed, kom je in two minds weer thuis. Aan de ene kant denk je, prima dat zo’n buurt, waar in meerderheid uitkeringstrekkers wonen, er zo goed uit ziet. Dat gaat de krotvorming tegen en houdt de mensen die er wonen binnen de samenleving. Van de andere kant denk je, dit kost al die onderwijzers en politieagenten, die nu in Almere en Purmerend wonen, een vermogen en zelf wonen die een heel stuk slechter dan al die gesubsidieerde immigranten. Kan dit zo maar?
Waarschijnlijk is het heel verstandig dat er zo weinig publiciteit aan wordt gegeven, maar aan de andere kant heeft het natuurlijk ook een geweldige aantrekkingskracht op die miljarden mensen die nu nog in Arabische en Afrikaanse landen wonen en zich afvragen of het verstandig zou zijn om naar Europa te emigreren.
Het is niet zo maar een gespreid bedje, het is een uitnodiging om hierheen te komen waar je maar heel moeilijk nee tegen kunt zeggen.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in allochtonen, ethiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

