Irritatie over bureaucratie.

De oorzaak van de irritatie die mensen voelen bij de omgang met grote organisaties is dat hun prioriteiten en die van de bureaucraat zelden matchen. Binnen ambtelijke organisaties worden de prioriteiten bepaald door interne regels. Op het naleven van de regels wordt de ambtenaar afgerekend. Als zijn handelen ergernis of ongelukken veroorzaakt in de buitenwereld, maar hij heeft zich aan de regels gehouden, dan kan hem weinig gebeuren. Wijkt hij om redenen van menselijkheid van de regels af en wordt dat achteraf als een vorm van ongeoorloofde bevoordeling van de betrokken burger beschouwd, dan zijn de rapen gaar.

Wil de overheid haar organisaties meer klantvriendelijk maken, zoals zij zegt te willen, dan zullen haar ambtenaren voortaan niet alleen op het naleven van regels moeten worden afgerekend. Dan zal in het beoordelingsbeleid, zoals bij promoties, salarisgesprekken e.d., ook rekening moeten worden gehouden met de reacties van de buitenwereld. Die moeten met het oog daarop verzameld worden. Hoe reacties moeten worden gemeten en onderling vergeleken is een technisch probleem. En als de overheid daar zelf geen sjoege van heeft, bestaan er genoeg deskundigen die daarover tegen goede betaling willen adviseren.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in overheid. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s