Selectie.

Ik heb altijd gemeend dat ik bij sollicitaties in een oogopslag kon zien of de kandidaat wat in zijn mars had of niet. Die eerste indruk bleek er in de praktijk wel eens naast te zitten[1]maar eigenlijk maar zelden. Ik ben in dat opzicht trouwens niet de enige. Vaak is bij psychologisch onderzoek vastgesteld dat de indrukken van willekeurige bekijkers van foto’s overeenstemden met de uitslagen van psychologische testen. Kijkt U eens naar het rijtje foto’s van het college van B en W van de stad Amsterdam op http://www.amsterdam.nl/gemeente/college/.
Ik denk dat U het me eens zult zijn dat die er slimmer uit zien dan overeenkomstige foto’s van andere steden in Nederland of van het kabinet. Dat is geen toeval. Met uitzondering misschien van iemand die er zit vanwege de positieve discriminatie, zijn alle kandidaten uitgezocht om tegen elkaar opgewassen te zijn. In Amsterdam werkt er dus een spiraal naar boven, zoals je op andere plaatsen in de politiek wel eens een spiraal naar beneden hebt omdat de middelmaat daar domineert.
Daarom begreep ik indertijd wel waarom Pieter Hilhorst was uitgezocht, want hij is zeker boven gemiddeld intelligent. Maar hij heeft geen politiek ervaring en ook geen bijbehorende ellebogen, dus dat is in de praktijk nogal tegengevallen.

[1] Meestal dan bij mensen uit een heel andere cultuur.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

