Goud dat blinkt.

Ik was nog tamelijk jong toen ik aan mijn beroepsleven begon en heb daar altijd met gemiddeld veel oudere mensen te maken gehad. Het nadeel daarvan is dat die allemaal veel eerder dood gaan dan jezelf. Nadeel dan vooral natuurlijk als je op ze gesteld raakt. Een van die mensen aan wie ik goede herinneringen bewaar is Anja van den Blink die vier jaar geleden overleden is.
Dat was een aardige en intelligente vrouw. Zij was, toen ik haar voor het laatst zag, hoofdbestuurslid van het Koningin Wilhelminafonds. Dat bestuur was een vrij groot lichaam, ik denk een man of twintig, dertig. Ik zat er q.q. in omdat ik ook in het dagelijks bestuur zat. Veel anderen, die maar een paar vergadermiddagen per jaar aan het KWF besteedden, zaten er omdat ze met hun maatschappelijke positie luister bij zetten aan het Kankerfonds. Dat gold ook voor Anja van den Blink, die lid was van de Hoge Raad.
Ze vertelde me eens, toen we een praatje maakten voor de vergadering, dat ze daar wegging, omdat ze genoeg had van het strafrecht. Men had haar tot president van een strafkamer benoemd. Ze was juist zo happy geweest in de civiele kamer na die eerste jaren die ieder nieuwe civilist in de strafkamer door lijkt te moeten brengen en ze had er nu geen zin meer in.
Ze was geen uitzondering. Weinig echt goede juristen hebben veel op met het strafrecht als tak van het recht en vooral niet met de wetenschappelijke kant ervan, waar de HR nu eenmaal mee te maken krijgt. Dat geeft het begrip strafkamer een dubbele betekenis bij dat college.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in zo maar wat. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

