Scholen en spijbelen.

Marja van Bijsterveldt had in de Kamer aangekondigd dat ze spijbelaars is het middelbaar beroepsonderwijs ging aanpakken door ze te korten op hun studietoelage. Dat blijkt niet of nauwelijks gebeurd te zijn. De journalist van het ANP die met het bericht kwam heeft niet uitgezocht wat de reden was waarom er niets gebeurd is en dat is jammer. Is dit een falen van de minister of van haar ambtenaren of van allebei? Of is het falen van de journalist? Dat laatste zou het geval kunnen zijn als voor de uitvoering van het plan een wetswijziging nodig was en de wet dan hij dacht van kracht is geworden.
Zo’n minister doet als regel zo’n uitspraak niet als ze niet eerst door een van haar ambtenaren over de materie is voorgelicht. In dit geval moet dat of de ambtenaar zijn die over het spijbelen gaat of de ambtenaar van de studietoelagen. Maar vast staat dat ze in onderling overleg een plan moeten hebben gemaakt voordat een van hen naar de minister stapte. Kan ook allebei samen zijn geweest.
Dat plan moet hebben voorzien in een systeem om de spijbelaars te registreren, de frequentie van het spijbelen en moet liefst ook informatie van de school bevatten over de redenen van het spijbelen. Als die redenen er zijn natuurlijk. Dan moet degene die over de studietoelagen gaat in staat zijn en bereid om een adequate korting toe te passen. Het lijkt me waarschijnlijk dat dit al in de wet moet staan en zo niet dat er dan een wetswijziging nodig is. Dus een concept daarvoor moet in het laatste geval onderdeel uitmaken van het plan.
De minister moet daar, toen ze zich voorbereidde op het Kamerdebat waarin dit ter sprake kwam, allemaal naar gevraagd hebben en een adequaat antwoord hebben gekregen. Anders was ze er niet aan begonnen. Dan was het voornemen een slag in de lucht geweest en daar houden ministers niet van en Kamerleden ook niet.
Wat er aan de hand zou kunnen zijn is dat het toekennen van de studietoelagen een zaak van de scholen. Ik heb dat niet nagekeken, maar dat is natuurlijk wel te doen. Een school, dat weet U waarschijnlijk wel, is tegenwoordig de naam voor een soort mini-ministerie waar meestal enige tientallen locaties onder vallen. Een locatie is een centrum van onderwijs dat we vroeger ‘een school[1]’ noemden. Het voert wat te ver om uit te leggen waarom dat zo geregeld is, maar U kunt het vinden, als het U interesseert, onder het lemma onderwijs op deze site.
Waar ik wel even naar gekeken heb is of er een wet is die toestaat dat spijbelaars gekort worden en of die er in het betrokken jaar ook al was. Die wet was er wel maar zij is in de loop van het jaar gewijzigd. Dus daar zou het aan kunnen liggen. Maar het zou ook te maken kunnen hebben met de uitvoeringsbevoegdheden van de scholen. Misschien hebben die al problemen genoeg met spijbelaars en zitten er onder die jongens gewelddadige typen, die de schoolleiding liever niet provoceert. Hoe dan ook, redenen genoeg voor een journalist om hier eens goed in te duiken en niet te volstaan met een berichtje van een paar regels.

[1] Die scholen doen tegenwoordig veel dingen die vroeger op het ministerie gebeurden en vooral financieel hebben ze onverantwoordelijk veel zelfstandigheid. Dat is de reden waarom U de laatste tijd zoveel leest over faillissementen van scholen en trouwens ook van andere ZBO’s die door de departementen ‘op afstand’ zijn gezet. Het is hoognodig dat er een sluitend controlesysteem komt voor de manier waarop al dit soort moderne organen hun geld besteden. Dat lijkt werk te zijn voor de Rekenkamer, omdat al die organen met belastinggeld werken.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in onderwijs. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s