Plat Limburgs.

Mijn moeder is geboren in Snits. Mijn vader in Amsterdam, maar hij is opgegroeid in Roermond. Daar lag het familiebedrijf waar hij directeur van was en daar woonden we. Naast Nederlands heb ik daarom in mijn jonge jaren Limburgs geleerd en een beetje Fries. Dat Fries sprak mijn Friese familie en daar hebben we aan het einde van de oorlog een paar maanden gewoond. Het heet dat Fries een aparte taal is en Limburgs een dialect, maar het Fries dat ik geleerd heb leek heel wat meer op Nederlands dan het Roermonds. Het Roermonds van de veertiger jaren was een soort plat Duits en maar moeilijk van Keuls te onderscheiden.
In Leeuwarden spraken ze Stadfries en dat is gewoon Hollands met een accent. De huishoudster van mijn grootvader in Leeuwarden sprak echt Fries, maar ook daar had ik geen moeite mee. Bûter, brea en griene tsiis, wa’t dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries. Dat moest je uit kunnen spreken en dat konden we. Maar van de vijf kinderen van ons gezin was ik de enige die behoorlijk Limburgs sprak, omdat ik ook de enige was die veel op staat speelde. Daar kon je je met het Nederlands dat wij thuis leerden niet verstaanbaar maken. Ik denk dat ik in 1946 de enige Nederlander was die Limburgs sprak met een Fries accent.
Er was in Roermond een leraar, Jo Hansen heette de man, die echt mooi Limburgs sprak; niet alleen met Limburgse woorden en op die bekende zangerige toon, maar ook idiomatisch en grammaticaal correct Limburgs. Ik heb daar wel iets van opgepikt en als ik tegenwoordig in Limburg kom en dat ouderwetse Limburgs spreek, dan word ik vreemd aangekeken en niet meer verstaan. Limburgers spreken tegenwoordig het Nederlands van Toine Huys en niet meer het Limburgs uit mijn jonge jaren.
Mijn moeder, die van haar drie en dertigste tot haar negen en tachtigste in Limburg heeft gewoond sprak nog steeds geen woord Limburgs en bleef met haar vriendinnen in het Fries corresponderen. Dat was ook een kwestie van hoe het hoorde. Fries, dat kon er mee door, maar Limburgs eigenlijk niet, dat was plat.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in herinneringen, Nederland. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

