Snelheden op autowegen.

Koos Spee, die toen net zijn functie van hoofd van de verkeerspolitie had neergelegd, schreef samen met Martin Kroon een artikel in de Volkskrant. Het betrof de nieuwe snelheidsgrens van 130 km per uur.
Ze vonden die grens schadelijk en schandelijk en de politiek die hem had ingevoerd tegen hun advies in vonden ze eigenlijk maar een stel moordenaars. Vooral het CDA en de SGP, die beter hadden moeten weten, vanwege de godsdienst. Boven het artikel stond een kop waarin de letter o was vervangen door een doodshoofd.
Ik weet niet wat U vindt van zo ‘n benadering, maar op mij kwam die over als onsmakelijk en niet erg effectief. Er is best wat te zeggen voor het standpunt dat het autoverkeer gevaarlijk is en dat iedereen die het zich permitteren kan er niet aan mee zou moeten doen[1]. Persoonlijk vind ik ook het scooterverkeer gevaarlijk, vooral op fietspaden. Ik heb wel eens de neiging om daar wat over te schrijven en ter plekke krijg ik ook wel eens de opwelling om er persoonlijk wat aan te doen, maar ik beheers me dan. Ik vind dat Spee dat ook had moeten doen en anders zijn krant wel.
Spee ziet het overigens wel goed dat de media onderdeel zijn van het systeem waarmee we het land besturen. De media maken het publiek rijp voor maatregelen en omgekeerd ook de politiek ontvankelijk voor nieuwe en afwijkende standpunten. In dit geval was het een oud standpunt, dat Spee zijn hele carrière al had uitgedragen, dat langzaam en regelmatig rijden in auto’s voordeliger, veiliger en per saldo ook sneller is dan hard en onregelmatig. Hij vergat alleen dat, toen hij dat artikel schreef, er iemand anders op zijn stoel in Soesterberg zat.
Wie wel eens auto rijdt in de VS weet dat het rustig is als iedereen honderd kilometer per uur rijdt op autosnelwegen, vooral als de mensen daarbij zo veel mogelijk op hun eigen baan blijven en afstand houden. Als Spee dat bedoelde had hij dus gelijk. Hij is een groot deel van zijn carrière de Nederlandse verkeersschout geweest. In zijn plaats had ik er in die tijd in Europees verband voor gepleit om het Amerikaanse systeem over te nemen.
Wat ook effectief zou kunnen zijn, is om bij de afgifte van kentekenbewijzen technische voorwaarden op te leggen aan auto’s waarbij hogere snelheden dan honderd door bestuurders als onaangenaam worden ervaren. Het lijkt me precies iets voor Brusselse betuttelaars om zoiets Europa-wijd op te leggen aan autofabrikanten. Als veiligheidsmaatregel zou het zeker meer succes gehad hebben dan de warwinkel van toegestane snelheden die we in Nederland hebben ingevoerd[2] en waar geen mens nog wijs uit kan.
Verder vind ik dat als mensen met pensioen gaan ze hun opvolgers niet voor de voeten moeten lopen. Het verhaal van Spee is wat hem betreft mosterd na de maaltijd. Hij gaat er niet meer over.

[1] Ik heb, toen ik me dat kon permitteren in verband met mijn werk, mijn auto afgeschaft en doe sindsdien alles met het openbaar vervoer of op de fiets. Bevalt goed kan ik melden.
[2] Ik las ergens dat we de honderd km per uur op de A2 te danken hebben aan afspraken die door het Rijk met de gemeenten langs die weg zijn gemaakt. Die gemeenten hebben daarbij kennelijk ook de geluidsschermen bedongen. Vanuit staatsrechtelijk standpunt bezien is dat een bedenkelijk optreden van rijks- en gemeentelijke overheden. Die hebben dat soort overeenkomsten niet te maken. Het rijk kan hooguit rekening houden met de wensen van gemeenten, maar overeenkomsten als deze, die zijn staatsrechtelijk niet okay.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in overheid. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s