Liever Boeing.

De Franse Airbus kampt met een dubbel probleem. De kleppen, die onderdeel uitmaken van het systeem waarmee de vlieghoek wordt gemeten, kunnen vastvriezen. Dan lijkt het of het toestel blijft stijgen, ook al vliegt het intussen horizontaal. Het vliegtuig heeft een computergestuurde beveiliging die in zo’n geval ingrijpt en de ‘stijging’ corrigeert, waardoor het toestel de facto gaat dalen. Dat computersysteem kan door de piloten in principe niet overruled worden. Daar waren al eerder moeilijkheden mee geweest en er was een protocol ontwikkeld voor dit soort noodgevallen. Maar dat heeft kennelijk in het geval van het Germanwings toestel, dat tegen de berg gevlogen is, niet gewerkt, misschien omdat de tijd ervoor ontbrak.
Het lijkt me duidelijk dat in een vliegtuig, net als op een schip, de kapitein het laatste woord moet hebben en dat het een ernstige constructiefout is wanneer de piloot de eindbeslissing over wat er aan boord moet gebeuren door een computer uit de hand wordt genomen. Natuurlijk is ook de storing in de hoekmeting het gevolg van een constructiefout, maar die lijkt minder fundamenteel.
Zolang er voldoende onafhankelijke systemen zijn waardoor de piloot zich op de hoogte kan stellen van de conditie waarin het toestel verkeert zal hij in de meeste gevallen tijdig kunnen ingrijpen. Dat de Franse vliegtuigconstructeurs ervan uitgaan dat piloten onvoldoende geschoold zijn om in noodgevallen de juiste beslissingen te kunnen nemen hangt misschien samen met de doelgroep waarvoor de toestellen worden gebouwd. Dat zijn dan niet de Europese of Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en als ik de KLM was zou ik vooraan maar afzien van het gebruik van Airbustoestellen.
Dat de Duitsers daar net zo over denken bleek wel uit het bericht kort na het ongeluk dat een deel van de geplande vluchten met Airbustoestellen niet zijn doorgegaan. De crews hadden geweigerd om te gaan vliegen.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in afrika, bedrijfsleven, Frankrijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s