Wat je wel en niet onthoudt.

Mijn vrouw en ik hebben een heel ander soort geheugen. Zij onthoudt alles wat er in ons persoonlijk leven gebeurd is. Ik vergeet daar veel van. Maar mij kunt U ondervragen over wat er in de wereld gebeurt en vroeger gebeurd is. Wat keizer Constantijn bijvoorbeeld in a.D. 325 gedaan heeft en waarom en hoe dat uitgepakt heeft op de levens van Uw voorouders..
Ik weet niet precies welke bewindspersonen er allemaal in het kabinet Rutte II zitten, maar als U ze noemt herken ik ze en weet ik wat ze in het verleden hebben gedaan. Dit laatste kabinet vond ik beter dan alle andere kabinetten van na de oorlog, met uitzondering misschien van die van Drees.
Als alle media in Nederland verontwaardigd zijn over het opzeggen van het Parijse klimaatverdrag en het aanbod van Amerika om over een verbeterd verdrag te komen onderhandelen, dan weet ik hoeveel van de ondertekenaars zich aan hun toezeggingen over het Parijse en het voorafgaande Kyotoverdrag gehouden hebben. Bitter weinig. Nederland niet, weet ik dan bijvoorbeeld. Wij hebben een derde minder gedaan dan we beloofd hadden. Maar ik weet dan ook dat het maar heel ten dele binnen de competentie van al die landen ligt om de maatregelen te nemen die de uitstoot beperken. Je kunt niet zo maar industrieën sluiten omdat ze te veel vervuilen, als je de productie niet kunt missen of de werkgelegenheid. Niet in de vrije wereld tenminste.
President Trump van de VS is geen aangename man, maar dat is geen reden om alles wat hij doet en zegt te wantrouwen of met een korrel zout te nemen. Zowel voor als na het afsluiten van de klimaatverdragen zijn de VS het land geweest dat de meeste klimaatmaatregelen genomen heeft. Dat het toch nog geldt als een van de grootste vervuilers komt omdat de VS niet alleen voor zich zelf produceren maar omdat veel mensen op andere plaatsen in de wereld alleen maar overleven dankzij de Amerikaanse productie. Als je kijkt naar de productie per consument uit de wereldbevolking die in Amerika plaats vindt dan is die aanzienlijk minder vervuilend dan bijvoorbeeld die van China en India, maar ook dan die van veel Europese landen. Met name als U daarbij let op de moderne industrie en niet op wat er nu nog over is van industrie en mijnbouw uit de negentiende eeuw. En als U opmerkt dat de Oost Europese landen het zoveel beter gedaan hebben met de vermindering van hun uitstoot dan moet U ook eens kijken hoe groot hun uitstoot was voor ze aan de vermindering begonnen. Ik weet niet of U wel eens in de vroegere communistische landen kwam voor de Wende, maar wat vervuiling van het milieu betreft was dat werkelijk bar en boos.
In de VS wordt een ingenieus systeem gehanteerd dat er voor zorgt dat milieusparende maatregelen daar genomen worden waar dat het goedkoopste kan. Amerika spaart met andere woorden het milieu op de meest efficiënte manier. Die methode is in Europa ook geprobeerd maar die is hier mislukt omdat het strenge toezicht dat er voor nodig is hier niet kon worden opgebracht. Amerika op praktisch alle terreinen Europa ver vooruit. Als U meent dat dit anders zou zijn omdat U mevrouw Merkel een beschaafder iemand vindt dan Donald Trump, dan is dat niet erg goed doorgedacht van U.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in Amerika, europa, geschiedenis. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

