De multi-cultuurprijs.

Als U onder een multiculturele stad verstaat een plaats waar mensen uit alle werelddelen wonen dan is Amsterdam een multiculturele stad. Of als U bedoelt dat er een samenleving is van al die mensen waar de Nederlandse het uitgangspunt voor vormt en waar al die andere hun bijdragen aan geven, dan is Amsterdam ook multicultureel, maar dan niet meer overal.
Als je naar de volkswijken in Oost, West en Noord kijkt dan zijn er flinke verschillen. De westelijke tuinsteden zijn min of meer monocultureel Marokkaans geworden of hard op weg daarheen. Noord is Turks en Marokkaans, maar er wonen daar meer etniciteiten. De bevolking is er in hoofdzaak allochtoon maar verdraagt elkaar zo te zien behoorlijk . Alleen Oost lijkt echt multicultureel te zijn, in de zin dat de mensen het daar naar de zin lijken te hebben, overal vandaan komen en vrolijk met en door elkaar heen leven.
De Bijlmer is niet Nederlands, maar eerder Afrikaans. De Surinamers voeren er de boventoon. Een vrolijke boel lijkt het daar wel, maar ook nogal hardhandig. Toch, zou ik, als ik moest kiezen daar liever wonen dan in de Buitenveldert. Die vind ik vooral erg saai.
Een tijdje geleden ben ik eens over de Oostelijke eilanden gefietst. U weet wel dat nieuwe deel van de stad tussen Kattenburg en de IJ-bruggen. Daar was ik een paar jaar niet meer geweest. Toen vond ik het niks maar intussen is het ongemerkt bewoonbaar gebied geworden. U moet er ook eens heen. Bij het IISG erin en dan van eiland naar eiland. Heel afwisselend en echt aardige nieuwbouw met veel water.
De buurt waar ik nu sinds zes jaar woon, de Plantage, is mooi maar niet echt multicultureel, De Prinsengracht, waar mijn vorige huis stond, was dat ook niet. Wel erg Amsterdams allebei en plezierig. Maar de multi-cultuurprijs gaat wat mij betreft naar Oost en dan naar de buurt rond de Insulindeweg.
Over prijzen gesproken, nog even de Nobelprijs voor de literatuur. Zou Cees Nooteboom nu echt niet tegen zijn bewonderaars kunnen zeggen dat ze ophouden met hem op de kandidatenlijst te zetten? Het is zo gênant.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

