Bart.

Ik had een kantoorgenoot, met wie ik indertijd veel optrok, die tot de eerste generatie aidsslachtoffers hoorde. Hij was niet een van die homofielen met reeksen losse relaties, voor zover ik dat kon beoordelen, maar zijn levenspartner, die hij tot diens vroege dood verpleegd heeft, was dat wel.

Bart hield van liederen, een muzieksoort die ik door hem voor het eerst ben gaan beluisteren. Sommige liederen en sommige zangers m/v kan ik niet horen zonder aan hem terug te denken. Een daarvan is Hans Hotter, een Duitse zanger, die hij wel eens aan had staan als ik bij hem langs kwam. Hans Hotter is vooral beroemd geworden als operazanger. Als Wotan in de Ring was hij volgens Solti de beste, niet alleen als stem maar ook als theaterpersoonlijkheid. Zelf zag Hotter zich meer als vertolker van de liederen van Wolf, Schubert en vooral van Schuman.

Muziek kan een troost zijn. Hotter, die Schwanengesang van Schubert zingt, begeleid door Gerald Moore, is daar een voorbeeld van. Luister maar hoe verschillend al die liederen zijn, wereldjes op zich en hoe Hotter’s stem op de interpretatie is gericht zonder een behoefte om te behagen. Vergelijk dat met die andere grote stem van Fischer Dieskau en kies dan Hotter.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in Muziek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

