Vormen van discriminatie.

Ik hoorde op de ontbijt TV een donkere en fraaie nieuwslezeres zeggen dat er in Afghanistan, in Kaboel, een atoombom tot ontploffing was gebracht. Vier doden! Dat versta ik niet goed, dacht ik meteen en zoiets kan ook best want ik word de laatste jaren een beetje doof. Dat moet autobom zijn, meende ik, dat heeft ze vast gezegd. Op Nederland II werd deze uitzending herhaald, dus ik heb ik nog een keer goed naar het nieuws geluisterd en gekeken. Ze zei echt atoombom.
Waarom doet niemand iets als er zo’n verspreking plaats vindt? Is er geen redactie die luistert en controleert? Als iemand regelmatig dit soort fouten maakt, komt er dan een moment waarop ze wordt vervangen? Zo ja wanneer is dat? Dat men haar zo lang laat zitten, is dat omdat ze buitenlandse is of omdat ze er zo goed uitziet? Is dat niet een vorm van discriminatie tegenover al die andere buitenlanders die het juist prima doen op de TV en op andere plekken in onze samenleving? Wanneer komt het moment dat mensen gewoon op hun prestaties worden beoordeeld, waar hun fraaie of minder fraaie uiterlijk mijnentwege bijhoort maar toch niet het enige is?
Integreren is een meerzijdig proces. Als iemand van buiten komt, maar je behandelt hem/haar als ieder ander, dat versnelt dat het integratieproces. Wie pas in het land is krijgt een tijdje een uitzonderingsbehandeling maar niet te lang alstublieft. Ook alles maar goed vinden is een vorm van discriminatie. Kijk, iemand die zich regelmatig verspreekt, zoals Philip Freriks vroeger, dat is leuk, omdat hij het zelf merkt en zo nodig corrigeert, maar niet begrijpen wat je zegt is dodelijk voor een nieuwslezer. Het is ook slecht voor het publiek dat het altijd merkt en er conclusies aan verbindt. Televisie is toch een vorm van eenzijdig gesprek, van communicatie van de ene kant van de buis naar de andere en dit onbegrip verstoort dat proces. Het ondermijnt de functie van de TV die er is om de boel bij elkaar te houden. Het is dus minder onschuldig dan het lijkt.
Bij ATV zat een Turkse, niet stralend mooi, maar wel een leuk mens; ik zette er de zender zo nu en dan voor aan. Bij de NOS had je een generatie lang Noraly Beyer en haar ik mis nog steeds. Niet alleen sprak die fraai Nederlands met een mengeling van een licht Limburgs[1] en een licht Antilliaans accent, maar ze had een vriendelijk uitstraling waar ik altijd van in mijn humeur raakte.
Persoonlijk vind ik de nieuwe bevolking van ons land een verrijking op individuele basis. Ik ben van vóór de oorlog en herinner me dus nog goed hoe saai en kleurloos het hier in de vijftiger jaren kon zijn en hoe slecht er werd gevoetbald en hoe lelijk er werd gezongen. Dat is allemaal veel beter geworden sinds de immigratie, die begon in de zeventiger jaren, toen Suriname leeg stroomde vlak voor en na hun de onafhankelijkheid door Johannes den Uijl door de strot werd geduwd..
Ik ben natuurlijk, net als Wilders, niet voor geweld op straat en net als de vroegere burgemeester Wim Thomassen van Rotterdam ben ik ook een uitgesproken tegenstander van allochtone wijken. Waar ik vóór ben, zijn de allochtonen in het straatbeeld. Geen minaretten en moskeeën met gouden koepels overigens, maar dat is vooral omdat ik die dingen zo lelijk vind.
Maar terug naar de TV. De invloed ervan is groot. Er is eigenlijk niets wat Nederlanders zo samenbindt als hun TV. Het heeft invloed op de manier waarop we denken, waarop we spreken, waarop we leven, wat we mooi en lelijk vinden. Het maakt ons tot een grote familie en dat gaat verder dan we zelf in de gaten hebben. Daarom is het kijken via schotels naar zenders in het Midden Oosten zo’n foute boel. Taalachterstanden, cultuurachterstanden en een vijandige houding tegenover medeburgers, het komt hier voor een groot deel binnen per satelliet.
Ik weet ook wel dat het heel moeilijk zou zijn om daar wat aan te doen en al zouden we het kunnen dan zijn er nog het internet en de Youtube, die snel die functie van de TV zouden kunnen overnemen. Maar we zouden op scholen de kinderen kunnen overhoren over programma’s op de Nederlandse TV en van schoolwege apparaten ter beschikking kunnen stellen waar alleen Nederlandse en Vlaamse zenders op te ontvangen zijn. Idee? Of is dat discriminatie? Nee zei mijn vouw, het is een idee, maar misschien niet zo ‘n erg slim idee.

[1] Ik geloof dat ze op kostschool had gezeten bij de Ursulinen in Roermond, daar zal dat Limburgs wel vandaan komen.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in maatschappelijk, Nederland. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

