Een domme move.

De Wet Normering Topinkomens is een vreemd geval. Het ene topinkomen is het andere niet en toch worden ze allemaal over een kam geschoren. En wat de gevolgen zullen zijn, daar hebben we geen idee van.
Ik zou willen voorspellen dat medische specialisten massaal uit dienst van de openbare ziekenhuizen zullen treden en zich weer zelfstandig zullen vestigen. Maar ook weer niet allemaal misschien. En medische microbiologen en patholoog anatomen minder dan hersenchirurgen en oftalmologen.
Maar juist bij de woningbouwcorporaties, waar een VVD minister moeilijkheden maakte omdat het te kort dag zou zijn om het nog voor elkaar te krijgen, is de beperking van het topinkomen juridisch gesproken een fluitje van een cent, zou je zeggen.
‘De loonkosten per fte in dienst van een woningbouwcorporatie mogen niet meer bedragen dan x euro met ingang van …( datum) Degenen met contracten die langer lopen dan de genoemde datum krijgen per die datum een opzegging. Niettegenstaande andersluidende bepalingen in de contracten of in andere wetten zal een opzegging ingevolge deze wet rechtsgeldig zijn’. Zoiets.
Woningbouwcorporaties blijven ook wel doordraaien zonder directeuren en er is er geen directeur van zo ‘n organisatie in Nederland die in redelijkheid het salaris kan claimen dat als maximum geldt in de nieuwe wet.
Maar het aantal functies van overheids of semioverheidsbedrijven dat onder de nieuwe wet valt is veel groter dan iedereen denkt en ook veel diverser. Het is volkomen onredelijk om die allemaal op dezelfde manier te behandelen. Herinner U die directeur van Essent, die met veel moeite weggehaald was uit zijn veel hoger betaalde functie bij Shell in Londen en die amper in Arnhem zat toen hij geconfronteerd werd met de eerste verlaging topinkomens. Erg onredelijk, maar de man reageerde als een heer en de zaak is gesust.
Er is lang niet duidelijk genoeg geformuleerd wat er onder inkomen of salaris moet worden verstaan. Het zou veel beter zijn om de bovengrens te koppelen aan de loonkosten per full time equivalent. Allerlei vergoedingen en deeltijdbanen en verdelingen van functies over meerdere rechtspersonen en wat je al allemaal niet aan extra complicaties kunt hebben, komen dan automatisch op hun plek.
De ingreep in het leven van erg veel mensen is ook veel te groot om van die wet zo’n haastklus te maken. Wat moeten al die mensen met hun hypotheek en andere verplichtingen die ze op zich hebben genomen op basis van het salaris dat hun wettelijk toekomt? Er is wel een overgangsperiode maar is die voldoende en werkt die voor alle betrokkenen op dezelfde manier uit? Je kunt vrij zeker zijn van niet.
Was het niet veel beter zijn om hier nu eens vijf jaar voor uit te trekken om het goed te bestuderen en dan met een betere wet te komen en die dan in te laten gaan voor nieuwe contracten?

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in geld en economie, overheid. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s