ISLAMISME

Islamisme is de uitdrukking, waarmee tegenwoordig wordt aangegeven wat ons niet bevalt in de islam, terwijl we er tegelijk mee laten weten dat het niet de islam zelf is waar de bezwaren tegen gericht zijn. Islamisme is geen eufemisme, maar het lijkt erop.
Het is opvallend hoe weinig studie er van de islam gemaakt wordt terwijl er tegelijk zoveel over geschreven wordt tegenwoordig. In Nederland bestaat een oude wetenschappelijke traditie van islam studies. Snouck Hurgronje en van Vollenhove zijn bekende namen maar er waren er veel meer. Ook in de ons omringende landen, Frankrijk, Engeland en de Duitse landen is er voldoende kennis voorradig om niet in het wilde weg over de islam te hoeven praten.
Veel studie is er overigens niet voor nodig om uit te vinden dat ons hele moderne wereldbeeld, inclusief de idee van secularisering haaks staat op de islam in al haar geledingen. Maar wie wil kan daar bij Snouck een uitstekende toelichting[1] op vinden. Voor de oprecht gelovige is er geen islamitisch fundamentalisme of is liber gezegd de hele islam fundamentalistisch. Zoiets als een gemoderniseerde, geseculariseerde of gehumaniseerde islam is er niet. Het modernistische christendom, dat niets anders is dan humanisme in een christelijk jasje, heeft geen pendant in de islam. Wie als moslim humanistisch spreekt is een afvallige of spreekt met twee tongen, één voor gebruik in het westen en één voor de Dar al Islam.
Dat betekent nog niet dat alle moslims potentiële zelfmoordterroristen zijn of geen begrip hebben voor het onrecht en het verdriet dat aan de slachtoffers en hun nabestaanden is aangedaan. Het betekent wel dat verlies van mensenlevens niet als het ergste wordt beschouwd dat een land of volk kan overkomen. Dood gaan doen we allemaal en als het voor een goed doel is heeft het in elk geval nog betekenis, dat is de houding van de gemiddelde moslim. Veel belangrijker is hoe het leven er in het hiernamaals uit zal zien want dat is het leven waarop het aardse bestaan alleen maar voorbereiding is.

Deze gedachte leefde vroeger net zo in het christendom en ook het judaïsme heeft haar eschatologie. Bij joden en christenen, de fundamentalisten uitgezonderd, is die idee nu verdwenen of heeft een symbolische betekenis gekregen. Die mensen geloven niet meer echt in een hiernamaals, buiten de zondagse of zaterdagse kerkdienst. Maar in de islam gelooft men wel en wie dat niet doet houdt zijn mond.

________________________________________
[1] Verspreide geschriften. Leiden: E.J. Brill (6 dln.), 1923-1927. Mohammedanism. Lectures on its Origin, its Religious and Political Growth, and its Present State. New York and London: G.P. Putnam’s Sons, 1916. Zie ook zijn in het Duits geschreven reisverhaal ‘Mekka in de tweede helft van de negentiende eeuw’, waarvan het tweede deel in 2007 in het Nederlands is verschenen (uitgeverij Atlas Amsterdam/Antwerpen)

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in geloof. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s