Een lekkere auto.

Wat ik tegen een Mercedes Benz heb weet ik eigenlijk niet precies. Ik heb er twee gehad in de tijd dat auto’s nog niet zo goed gemaakt werden als tegenwoordig. Ik had voor mijn werk toen een auto nodig die het altijd deed. Dat was de Mercedes wel, daar had geen klagen over, maar saai was hij ook. En patserig natuurlijk ook wel een beetje.
De twee prettigste auto’s die ik ooit gehad heb waren een Peugeot 404 en een BMW 325. Dat was in beide gevallen niet zozeer een kwestie van wegligging of rijcomfort of wat het ook maar is waardoor auto’s hoog scoren in tests van de autobladen. Het was meer de onderlinge afstemming van alle eigenschappen van de auto die mij beviel. Het waren auto’s waar je voor je genoegen in zat en mee reed. Het zijn vaak kleine dingen zoals het geluid dat je prettig vindt, het voorspelbare gedrag en de gemakkelijke zit. Soms ook alleen al het luchtje, al was wat dat laatste betreft aan de BMW die ik tweede hands gekocht had, te merken dat de vorig eigenaar een hondenliefhebber was geweest.
Ik denk dat het voor een deel subjectief is maar ook weer niet helemaal. Veel mensen zijn aan een soort auto gehecht, waar je anderen weer met geen stok in krijgt. Dat was bijvoorbeeld vroeger het geval met de Citroën traction avant en later met de DS. Die waren allebei niets voor mij, maar ik begreep heel goed hoe anderen eraan verslaafd konden raken. Dat had ik met mijn Peugeot 404, die ik nog steeds beschouw als een van de lekkerste auto’s ever.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in zo maar wat. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

