Studieschulden.

In het regeerakkoord[1] van Rutte II stond over de financiering van het hoger onderwijs het volgende:
Er komt een sociaal leenstelsel in het hoger beroeps- en universitair onderwijs voor de basisbeurs in de bachelor- en in de masterfase. Dit geldt voor nieuwe studenten met ingang van september 2014.
Dat was een licht verpakte manier om te zeggen dat de studenten een deel van hun studiekosten voortaan zelf moesten gaan betalen en dat ze daarvoor konden lenen. En vervolgens kwamen er nog een paar doekjes voor het bloeden. De aanvullende beurs bleef buiten het sociale leenstelsel, om de toegankelijkheid van het onderwijs te garanderen.
De openbaarvervoerkaart voor studenten werd in 2015 een kortingskaart, die ook beschikbaar kwam voor scholieren in het MBO. Vervoerskosten vielen tot een zeker maximum voortaan onder het sociaal leenstelsel. De opbrengsten van de maatregelen in de studiefinanciering zouden worden geïnvesteerd in het onderwijs en onderzoek.
Voor het compenseren van onbedoelde effecten van het vrijgeven van het collegegeld voor een tweede studie is 20 miljoen beschikbaar(?!)[2]
Aleid Truijens van de Volkskrant vond op 22 augustus van dat jaar dat staatssecretaris Halbe Zijlstra geen gelijk had toen hij, zo vlak voor het begin van het academisch jaar, niet opnieuw wilde gaan rommelen aan het financieringssysteem van het hoger onderwijs dat Rutte I tot stand had gebracht. Daar gaf ze dan verder geen argumenten voor, maar ze maakte wel duidelijk dat ze dat nieuwe systeem niet zo zag zitten. Ze meende dat veel jongeren, vooral jongeren met minder welgestelde ouders, van een studie zouden afzien als ze voortaan met een studieschuld zouden worden opgezadeld. Toen Rutte II een liberaal progressief kabinet werd en dat zo veel linksere kabinet de plannen van het gedoogkabinet Rutte I gewoon doorzette zal ze wel extra teleurgesteld zijn geweest.
Ik ben het niet met haar eens. Ik ben er voor dat mensen hun eigen kosten betalen voor zover dat kan. Dat geldt voor de zorg en ook voor het onderwijs. Mij lijkt het wat dat onderwijs betreft vooral een kwestie te zijn van de manier waarop die schuld straks moet worden afgelost.
Truijens had naar mijn mening haar creativiteit beter kunnen gebruiken om een systeem te bedenken waardoor de terugbetaling van de studieschuld voor niemand een onoverkomelijke hinderpaal hoeft te zijn om te gaan studeren.
Zelf zou ik het een aardige gedachte vinden wanneer afgestudeerden hun schuld aan de samenleving gingen aflossen door in deeltijd maatschappelijk nuttig werk te verrichten met als betaling een stuk aflossing. Je zou kunnen denken aan lesgeven op scholen waar moeilijk leraren voor te vinden zijn of in het geval van medici aan het werken in staatsklinieken waar kosteloos zorg wordt verstrekt aan mensen die de reguliere zorg niet betalen kunnen. Niemand zou dan meer dan een dag in de week voor de schuldaflossing hoeven te werken, desnoods in het weekend en de overheid zou beschikken over een groot arsenaal van relatief goedkope en intelligente, dus goed inzetbare werkkrachten.
Waar Truijens helemaal niet op in ging is de redelijkheid om mensen te laten betalen voor de opleiding die ze krijgen. De verhoging van hun marktwaarde is een asset voor de samenleving, die trouwens het merendeel van de kosten blijft betalen, maar dat neemt niet weg dat het in de eerste plaats een enorm voordeel is voor de betrokkenen zelf. In een vrij land als het onze kunnen we een afgestudeerde niet tegenhouden als hij zijn verhoogde marktwaarde in het buitenland ten gelde wil maken. We kunnen wel vragen om voor vertrek een studieschuld af te lossen. Ook mensen die denken in termen van maatschappelijk nut moeten daar de efficiency en de redelijkheid van inzien.
Die overdreven bezorgdheid voor de kinderen van de minderbedeelden in de samenleving vind ik trouwens behoorlijk irritant, misschien omdat ik er vroeger zelf een ben geweest. Tegen de tijd dat ze gaan studeren zijn het volwassen mensen en als ze dan niet inzien dat het volgen van een studie een fantastische investering is en niet alleen in financieel opzicht, dan zijn ze niet te helpen. Ik vind dat de overheid of Truijens daar niet over gaan en dat die mensen dat echt zelf moeten weten.

[1] http://www.kabinetsformatie2012.nl/actueel/documenten/regeerakkoord.html
[2] ] Wanneer iemand begrijpt waar hier op gedoeld wordt, hoor ik dat graag even

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in geld en economie, onderwijs. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s