Opinio.

Het weekblad Opinio heeft maar anderhalf jaar bestaan, van Januari 2007 tot Juni 2008. Ik had een paar nummers bewaard en las die nog eens door. Ayaan Hirsi Ali, Anne Applebaum (mevrouw Sikorski), de dichter Barnard jr., de priester Antoine Bodar, Frits Bolkestein, Paul Cliteur, Theodore Dalrymple, de metajurist en publicist Afshin Ellian, Sylvain Ephimenco, Derk Jan Eppink, de Nederbelg en Europa expert, Piet Gerbrandy, Hans Jansen, Andreas Kinneging, Xandra Schutte van Vrij Nederland, Roger Scruton, de Britse conservatief, Bart Jan Spruyt, Yoram Stein, Henny Vrienten van Doe Maar en Elly de Waard, de dichteres en feministe, ze schreven er allemaal in.
Wat mij vooral beviel waren de door Jan Wynsen vertaalde bijdragen van Theodore Dalrymple. Die Wynsen begrijpt zijn Engels en beheerst zijn Nederlands. Maar het ging mij vooral om Dalrymple zelf. De manier waarop die man een ethisch probleem uiteenzet, vind ik knap. Hij doet dat zonder een definitief antwoord te geven, maar met voldoende verwijzingen naar de werkelijkheid, om de lezer in staat te stellen zijn eigen conclusies te trekken. Het artikel, dat ik net las voor ik dit schreef, ging over prostitutie en het deed mij in de verte denken aan een column die Max Pam ooit heeft geschreven; Max Pam liet in zijn artikel, dat ik jammer genoeg niet terug heb kunnen vinden, de mensen zelf concluderen wat zij van een arts vinden die een gestoorde man helpt door zijn been af te zetten. Hij – de arts – meende dat ongelukkige mensen recht op bijstand hebben. En mensen helpen is het beroep van artsen. De patiënt had een psychisch probleem met zijn been. Hij wist zeker dat dit verholpen kon worden door het been af te zetten. De arts was van mening dat de menselijke waardigheid meebrengt dat dit soort besluiten door de patiënten zelf genomen worden, zolang ze nog niet in een gesloten inrichting zitten, tenminste. Knap verhaal!
Dalrymple besprak de ethiek rond prostitutie vooral door te laten zien wat de prostituee daar zelf van vindt. Niet door wat ze erover zegt, maar door een beschrijving van haar gedrag. Dat is de techniek die Jezus van Nazareth gebruikte met zijn gelijkenissen. Deze Jezus en diens dood waren het thema van Opinio voor een Paasnummer. In dat nummer stond een religieuze beschouwing van Willem Jan Otten over de zin van de dood en verrijzenis van Jezus. Verder ook een prachtig interview van Anita van Ommeren met Godert van Colmjon, de zanger en journalist, die toen al op sterven na dood was en terugkeek op zijn leven. Dat leven stond in het teken van het lidmaatschap van de NSB van zijn ouders en het was tragisch.
Toen Jaffe Vink door het dagblad Trouw aan de kant gezet werd, heb ik niet lang daarna mijn abonnement op die krant opgezet en vervangen door De Volkskrant. Dat had tot gevolg dat ik de berichten over de Protestantse Kerk in Nederland niet meer hoefde te lezen en verstoken bleef van het wel en wee van haar scriba Dr. Bas Plaisier, die meent dat christendom hand in hand behoort te gaan met het antiglobalisme. Met terugwerkende kracht zie ik nu dat ik Trouw eigenlijk alleen maar las vanwege dat ene katern van Vink en ook wel omdat mijn schoondochter zo op die krant gesteld was. Mij deed Vink met dat weekblad Opinio meer plezier, dat is zeker. Pieper heb ik eigenlijk nooit kunnen vergeven dat hij er zo plotseling de stekker uit getrokken heeft. Dat vond hij waarschijnlijk ondernemerschap, na anderhalf jaar verliezen. Maar wie een opinie weekblad ziet als een commerciële onderneming zou er nooit aan moeten beginnen. Hij had lezers kunnen vragen om abonnee te worden en de abonnees om meer te betalen voor hun abonnement. Dan hadden we dat alleraardigste blad misschien nu nog gehad.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in literatuur. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

