Onze scholen.

Wanneer je de geschiedenis bekijkt vind je maar zelden dat het lukt om organisaties die slecht functioneren te verbeteren. Het is vaak geprobeerd maar er zijn altijd te veel tegenstrijdige belangen mee gemoeid en de geconcentreerde aandacht die zoiets nodig heeft is meestal niet voor handen. Meestal is het beter om helemaal opnieuw te beginnen en het slecht werkende apparaat te vervangen door een nieuwe organisatie.
De IND is een tamelijk recent voorbeeld, maar ook ons tekort schietende onderwijs kan alleen effectief op die manier verbeterd worden. Op de universiteiten zou daarvoor een nieuwe studierichting moeten worden opgezet, liefst op een van de technische universiteiten. Daar zouden we alle kennis bijeen moeten harken over effectief onderwijs die er op de wereld te vinden is. En met behulp daarvan zouden we een model voor een leraren opleiding moeten maken. Misschien kunnen we de vroegere voorzitter van de KNAW Robbert Dijkgraaf terug vragen uit Yale en hem overreden om de organisatie daarvan op zich te nemen. Die lerarenopleiding opzetten en dan afgestudeerden leveren. Die zouden met behulp van al die onderwijs kennis een paar nieuwe middelbare scholen op moeten gaan zetten. Tussen de uitslag van het toelatingsexamen de eindexamens zou een behoorlijke correlatie moeten bestaan Als zou blijken dat dit het geval is, worden er basisscholen ingericht met het oog op die examens. Naarmate er meer afgestudeerden komen van de leraren opleiding komen er ook meer nieuwe scholen, die onderweg aangepast worden aan de hand van de opgedane ervaringen. In verhouding tot het aantal succesvolle nieuwe scholen zouden oude afgeschaft kunnen worden en na één of misschien twee generaties, zou het middelbaar onderwijs weer wereldniveau hebben.
De universiteiten volgen dan van zelf. De basisscholen leveren in het begin misschien onvoldoende kandidaten af voor het nieuwe middelbare onderwijs, maar dat verandert wel als die in staat worden gesteld zich zelf te reorganiseren. Basisscholen moeten het recht krijgen alleen leerlingen aan te nemen die de taal beheersen en in hun gedrag aangepast zijn. Hetzelfde zou moeten gelden voor het vmbo. Het zal de taak worden voor de overheid om iets te doen met de leerlingen die afvallen door de selectie. Daar zal men aan progressieve kant bezwaar tegen hebben om redenen waarvan intussen de praktijk wel uitgewezen heeft dat zij niet kloppen. De rechtse meerderheid zal dan hopelijk de verbeteringen ondanks de linkse bezwaren doorzetten en na een of twee generaties zal blijken dat iedereen er voordeel bij heeft gehad.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in Nederland, onderwijs. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s