Een nodige staatsrechtelijke hervorming.

Toen het kabinet Rutte I werd geformeerd had de PVV heeft geen vertegenwoordigers in de Eerste Kamer. Dat betekende dat een regulier kabinet, dat gevormd zou worden met gedoogsteun van de PVV, eigenlijk niet kon regeren . In eerste instantie een opluchting, lijkt me, voor de linkse partijen. Want zo was het toch, wetten moeten nu eenmaal ook door de Eerste Kamer worden aangenomen, daar komen we niet om heen.
Job Cohen heeft tijdens de formatie na de val van Balkenende IV zijn uiterste best gedaan de verbindingen naar alle andere partijen open te houden, wat zichtbaar tegen de zin van zijn eigen aanhang inging. Een regeringsprogramma waar links en rechts zich beiden in konden vinden was eigenlijk niet goed denkbaar, vond men. Die toegankelijkheid van de socialistische politieke leider en de staatsrechtelijke onmogelijkheid van een kabinet dat geen steun had in de Eerste Kamer had de formatiebesprekingen in zijn voordeel horen te beslissen, maar het liep anders.
De opstelling van de PvdA in de affaire Uruzgan tijdens de crisis in Balkenende IV heeft de partij de das om gedaan. De andere partijen in het midden vertrouwden de socialisten niet
meer, ook niet nadat de hoofdschuldigen, Koenders en Bos, van het toneel waren verdwenen. De enige oplossing zonder de PvdA leek een zakenkabinet te zijn dat zou regeren met wisselende meerderheden in de Kamer en dat zich uitsluitend zou richten op
maatregelen ter bestrijding van de crisis en het afhandelen van de begroting. Afhankelijk van de opstelling van elk van de politieke partijen tussen de vorming van het kabinet en de verkiezingen voor de Provinciale Staten, zou dan in het voorjaar
wel kunnen worden bekeken hoe een politiek kabinet eruit zou kunnen zien. Zo’n zakenkabinet had eigenlijk ook best in drie weken klaar kunnen zijn en dat is dat waarschijnlijk alleen niet gebeurd door de opstelling van de majesteit en haar adviseurs. In wezen werd het eerste kabinet Rutte tot de Statenverkiezingen een soort zakenkabinet maar die verkiezingen leverden een
rechtse meerderheid in de Eerste Kamer op. Het kabinet veranderde daardoor van karakter, al regeerde het toch twee jaar met wisselende meerderheden.
De omstandigheid dat een regeringsvorming op basis van een verkiezingsuitslag voor de Tweede Kamer door de Eerste Kamer kon worden gefrustreerd is een goede aanleiding om de functie van de Eerste Kamer opnieuw te overdenken en daarmee
niet te wachten tot we nog eens in zo’n ongelukkige situatie terecht komen. Mijn voorstel zou zijn de senaat om te bouwen tot een Enquête Kamer, waarvan de leden worden gekozen of benoemd door de Tweede Kamer. Het grondwettelijke
parlementaire enquêterecht zou uitsluitend door die Kamer kunnen worden uitgeoefend . Dan zijn we van de oneigenlijke invloed van de Statenverkiezingen af en zouden we enquêteurs kunnen krijgen, die op een professionele manier te werk gaan. Dat zou een belangrijke versterking betekenen van de functie van de volksvertegenwoordiging.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in overheid, recht. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s