De hellevaart van Paulus VI.

Palmzondag, of Dominica in Palmis, is de laatste zondag van de vastenperiode en dus de zondag vóór Pasen. Passiezondag is de zondag daar weer voor, dus twee zondagen voor Pasen. De eerste zondag na Pasen wordt Beloken Pasen genoemd en is de afsluiting van de Paastijd.
Als U me vraagt wist je dat nog allemaal, dan moet ik nee antwoorden, tot mijn spijt. Ik heb het opgezocht. Ik twijfelde of Palmzondag de zondag voor of na Pasen was en dat Passiezondag twee weken voor Pasen was wist ik helemaal niet meer.
Nu ben ik nooit zo erg gelovig geweest, maar ik ben wel altijd geïnteresseerd geweest in de liturgie. Net als veel andere ongelovigen heb ik het betreurd dat in 1970, bij het Tweede Vaticaans Concilie door Paus Paulus VI een nieuwe standaardliturgievorm is ingevoerd, de Novus Ordo Missae. Deze ‘Novus Ordo’ wordt zo algemeen betreurd vanwege de grote veranderingen die er uit zijn voortgevloeid.
De nieuwe ritus verspreidde zich over de hele wereld en verdrong het oudere ritueel. Hij is in het Latijn opgesteld, maar wordt als regel in de volkstaal ten uitvoer gebracht. Dat doorbreekt de gelijkvormigheid van de eredienst in de Latijnse kerk en het heeft er toe geleid dat de schitterende Gregoriaanse missen uit mijn jonge jaren tegenwoordig praktisch nergens meer te beluisteren vallen. Dat heeft heel weinig met geloof te maken, ik weet het, maar de esthetische verdiensten van het oude geloof hebben wel veel mensen bij de kerk gehouden die zonder die prachtige liturgie er al veel eerder uitgelopen zouden zijn.
Esthetiek en ethiek liggen dichter bij elkaar dan veel moderne mensen denken en deze Latijnse liturgie is door de eeuwen heen, samen met de kerkenbouw de enig werkelijk belangrijke esthetiek geweest waar gewone mensen van genieten konden. Dat heeft Paulus VI ze ontnomen en daarvoor zal hij eeuwig branden in de hel.
Als ik moet kiezen tussen deze Paulus en Innocentius de Derde, de moordenaar van de Katharen, dan kies ik voor Innocentius. Die wist wat hem te wachten stond als hij de Katharen uitroeide, maar hij zette door omdat hij meende dat het zijn plicht was. Paulus was een ordinaire modernist, geen goed woord over te zeggen.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in ethiek, geloof, geschiedenis. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

