Minaretten.

In Nederland staan vijf honderd moskeeën waarvan rond de dertig opvallende hoge minaretten hebben, stijl Midden Oosten. Het is dat soort minaretten waartegen de Zwitsers, maar ook in Nederland werkzame Arabische architecten zich verzetten. Om dezelfde reden overigens: ze horen hier niet thuis en ze hebben geen functie. Ze dienden in de Middeleeuwen om de gelovigen vijf keer per dag op te roepen voor het gebed, maar die functie heeft de minaret hier niet. Mensen hebben horloges en wie door de moskee wil worden gewaarschuwd laat zich een mms-je sturen. Datzelfde verlies aan functie geldt voor de kerkklok, die dan ook alleen maar geluid wordt waar de bevolking er uit traditionele overwegingen op gesteld is om het geluid te horen. Om een nieuwe traditie te beginnen waar nu geen enkele functie meer voor bestaat, daar krijgt niemand bij een meerderheid van Europeanen de handen voor op mekaar.
De reden waarom gemeenteraden en andere autoriteiten toch voor de bouw van minaretten in Nederland te porren zijn geweest is de gelijkheidsidee, in dit geval versterkt door het idee van de vrijheid van alle godsdiensten, ook de slechte.
Wat de inhoud van de moslimgodsdienst betreft worden tegenstanders geholpen door de sterke nadruk die men daar legt op de Koran en de Hadith als de exclusieve kenbronnen van het geloof. Wat daar niet in te vinden is hoort volgens de meeste moslims niet tot hun godsdienst. Van een voorschrift over minaretten is in de Koran geen sprake, in tegenstelling bijvoorbeeld tot de zedige kleding van de vrouwen, die wel wordt voorgeschreven. In de Hadith worden minaretten wel vermeld maar niet als een noodzakelijke component van een moskee.
De Nederlandse voorstanders van de bouw van moskeeën hebben daarbij meestal commerciële overwegingen. Ze zijn bang voor een boycot van hun waren in moslimlanden. Dat kan inderdaad niet worden uitgesloten maar men moet het maar zien als een stap vooruit vergeleken bij het geweld dat bij andere gelegenheden tegen westerse personen en hun eigendommen werd aangewend. Ik denk aan de publicatie van de Duivelsverzen en aan de Deense cartoonrel (2keer). Aan de andere kant lijkt het mij een stap te ver om onder dreiging van geweld of vanwege de commercie in Nederland het stedelijk landschap voor honderd jaar of meer te laten ontsieren. Laat de voorstanders van die lelijke minaretten eens gaan kijken in de Amsterdamse Transvaalbuurt hoe het ook kan. Daar staat een fraaie moskee annex verenigingsgebouw zonder minaret. Dan zijn ze snel genezen van hun behoefte aan suikertaarten, zoals er een te zien is in de buurt van Blijdorp bij de entree van Rotterdam vanuit het Noorden.
De discussie tussen voor- en tegenstanders van de minarettenbouw ontaardt vaak in scheldpartijen over en weer. De voorstanders noemen de tegenstanders racisten (?!) en omgekeerd worden de voorstanders voor multiculti uitgemaakt, wat inderdaad een lelijk scheldwoord is. Dat zou anders moeten kunnen.
Waarom is nog niemand de gelijkenis opgevallen tussen de Nederlandse aanhang van Wilders en de de moslims? Beide partijen zijn even onverdraagzaam. Misschien is Wilders hier wel nodig om een zeker evenwicht te bewaren. Het zou jammer zijn wanneer imams met hun gewelddadige leer of die Rotterdamse moslimadvocaat met zijn slechte manieren, het alleenvertoningsrecht zou worden gelaten in het publieke debat.

Advertenties

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in geloof, Midden Oosten, Nederland. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s