Het vertrek van Groot Brittannië.

Mevrouw May, de Britse premier, heeft artikel 50 van het EU verdrag in werking gesteld, het artikel dat de verlating van de Unie regelt. De Britse wet die haar deze bevoegdheid heeft gegeven trad in werking op 16 maart jl.
Het artikel houdt in dat een lidstaat, die zich op dat artikel beroept, na twee jaar automatisch ophoudt lid te zijn, tenzij de termijn met algemene stemmen door de andere lidstaten wordt verlengd. Het ziet er nu al naar uit dat de onderhandelingen langer gaan duren dan twee jaar. Het artikel garandeert ook geen overeenstemming. Het doet niets anders dan de start van de onderhandelingen regelen. En ook daar kun je nog over twisten want er zijn tenminste twee verschillende soorten onderhandelingen die een rol spelen. De ene soort regelt de financiële gevolgen en de positie over en weer van de Britse burgers in de EU landen en EU burgers in Groot Brittannië. Onderdeel daarvan is ook de positie van EU instituten in het Verenigd Koninkrijk. Voor die onderhandelingen is de instemming nodig van het Europees parlement en een gekwalificeerde meerderheid van de lidstaten. De andere onderhandelingen gaan over de toekomstige handelsbetrekkingen. Daarvoor is de unanieme instemming van de lidstaten nodig en de ratificatie door alle nationale en regionale parlementen in de EU en door het Europese parlement.
De Europese Raad, die wordt voorgezeten door de Pool Donald Tusk, gaat nu het pakket voorwaarden opstellen die het uitgangspunt zullen vormen voor de onderhandelingen. Die gaan gevoerd worden door de commissie van Claude Juncker. Juncker heeft intussen de Fransman Michel Barnier, een vroegere Franse minister van buitenlandse zaken, gevraagd om het team van de commissie te leiden. Het Europese parlement heeft Guy Verhofstadt aangewezen als zijn hoofd onderhandelaar. Aan weerszijden bestaan heel verschillende opvattingen over de timing en de volgorde van de onderhandelingen.
May wil tegelijkertijd onderhandelen over de scheiding en over de nieuwe handelsrelaties tussen de twee partijen en denkt dat dit in twee jaar moet kunnen. Barnier wil eerst de scheiding geregeld zien en denkt daarbij aan een betaling in de orde van grootte van 60 miljard euro voor alle openstaande schulden van Groot Brittannië. Pas daarna wil hij over de toekomstige handelsbetrekkingen onderhandelen en dat kan dan gemakkelijk langer dan twee jaar gaan duren. Frankrijk en Duitsland hebben verkiezingen dit jaar, iets wat de tijdsruimte voor onderhandelingen negatief kan beïnvloeden. De juridische positie van de EU in de onderhandelingen is duidelijk sterker dan die van Groot Brittannië, vooral door die deadline.
May heeft al gedreigd dat geen deal beter is dan een slechte deal, maar de andere EU landen stellen zich op het standpunt dat als er geen deal komt Groot Brittannië nog steeds haar schulden zal moeten betalen. De handelsbetrekkingen zouden dan automatisch terugvallen op de voorwaarden van de Wereld Handels Organisatie, waardoor er extra tarieven verschuldigd gaan worden op de export uit Engeland van auto’s en auto onderdelen, geneesmiddelen, landbouwproducten en nog een hele reeks andere goederen, plus dat er financiële hinderpalen zouden komen bij het leveren van bancaire en andere diensten door de Londense City. Een chaotisch vertrek van Groot Brittannië zou ook voor de EU veel problemen meebrengen maar toch minder dan voor Groot Brittannië. Als ze wil dat beide partijen er redelijk uitkomen zal Mevrouw May haar eisen wat moeten matigen, is de opinie aan deze kant van het Kanaal. Meer dan de onderhandelaars van de EU in elk geval.

Advertisements

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in europa. Bookmark de permalink .

Een reactie op Het vertrek van Groot Brittannië.

  1. Guus Bierman zegt:

    Zou mij niets verwonderen als de EU binnen drie jaar niet meer bestaat zoals in de hedendaagse vorm ! Dan houden al die commissies ook op en krijg je toch een soort EFTA of wel de EUROPEAN TREE TRADE ASSOCIATION .
    En dan is de UK er gewoon weer bij en hebben we een handels organisatie die zich niet met de politiek bemoeit en heb je al die Brusselse ambtenaren niet meer nodig en kunnen de nationale regeringen gewoon weer baas in eigen huis zijn . Al dat geklets van de EU met de EU heeft oorlogen voorkomen is nonsens denk alleen nog maar aan de Balkan oorlog waar op het einde Amerika moest optreden daar de EU niet bij machte was geweest om het probleem op te lossen . Erger nog ze wakkerde de oorlog in het Oosten van de Oekraïne aan met Timmermans ,van Hofstadt en van Balen met hun speeches in Kiev ,waar ze hun onvermogen bewezen en gewoon geen inzicht hadden hoe de politieke kracht verhoudingen waren in deze regio .
    Handel schept banen ,de Euro is voor vele landen in de EU te duur . Jeugd werkeloosheid bijvoorbeeld in Spanje is zo’n 40 %, betekent dat een hele generatie verloren gaat . Is de euro er niet kunnen deze landen met hun valuta’s devalueren om weer concurrentie bieden met hun producten .Het is tijd dat de EU ophoudt in zijn huidige vorm . De politieke spelletjes van de heren overboord gezet worden en dat men weer constructief handel bewerkstelligt zonder die idiote rulings van de EU . Het werkte voor de eerste 8 lidstaten tijdens het begin van de EU toen er nog geen politiek bedreven werd . Nu met 27 lidstaten functioneert het niet meer !

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s