Politieke debatten.

Ik heb vanmorgen eens zitten kijken naar een stel filmpjes van politieke debatten van de laatste tijd en daarbij gemerkt dat ik veel te weinig televisie kijk. Ik vind dat ik daar geen tijd voor heb, maar je mist toch wel veel, als ik het zo zie. Debatten met Eva Jinek, Umberto Tan, Frits Wester , Geert Wilders, Thierry Baudet, de een nog flitsender dan de ander en ik kijk alleen naar dat saaie NOS nieuws!
Umberto Tan treedt als regel op als de objectieve, maar wat saaie debatleider, waar ik nooit langer dan een paar minuten naar kan kijken. Iemand die vooral anderen aan het woord laat. Maar ik zag hem hier Wilders aanvallen op een manier waarop ik dat nog geen ander heb horen doen. Verontwaardigd, geïnspireerd, persoonlijk, welsprekend en absoluut overtuigend.
Wat mij in dit soort debatten vooral zo bevalt is de hoffelijkheid die de deelnemers tegenover elkaar in acht blijven nemen ondanks de grote meningsverschillen. Het ontaardt nooit in schelden en je kunt je gemakkelijk voorstellen dat ze na afloop met elkaar een biertje gaan drinken. Zo hoort dat.
Het is aan de andere kant wel duidelijk dat onze voorlichting gemanipuleerd wordt door de machthebbers in de media. Deelnemers aan de debatten worden zorgvuldig zo uitgezocht dat de leden van ‘het kartel’, zoals Thierry Baudet ze noemt, de grote en kleinere traditionele partijen, in de meerderheid zijn. Niet alleen in aantal maar ook in welsprekendheid. Wilders en Baudet, die het zelf ook prima kunnen, moeten altijd opboksen tegen drie of vier kanonnen van de andere kant. Een debat zoals we vroeger hadden tussen Melkert, de e.t. voorman van de PvdA en Pim Fortuijn, dat zie je tegenwoordig niet meer. De kans dat een progressieve voorman daadwerkelijk de grond in wordt geboord, wil men in Hilversum niet meer nemen.
Dat de toon in de basis zo vriendelijk blijft, zal daar ook wel mee te maken hebben. Men heeft gemerkt dat in Nederland agressief optreden van politici averechts werkt. Dat is slim, maar het heeft de PvdA bij de laatste verkiezingen toch maar mooi niet geholpen. Links is hier on the way out en hoe de politieke verhoudingen er uit zullen zien als we de veranderingen die nu aan de gang zijn achter de rug hebben, dat moeten we afwachten. Interessant is he allemaal wel.

Over akasdorp

gepensioneerd advocaat
Dit bericht werd geplaatst in politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

